قصة عائشة بقلم نور شريف

لمحة نيوز

قصه عائشة
سكت لما شوفت مراة عمي وهي بتقوله طلقها دي مش بتخلف اتجوز غيرها خليها تروح لواحد عقيم زيها!!
اتصدمت من كلامها الي نازل زي السم جريت علي اوضتي لميت هدومي وقعدت جمب السرير.. انا وعبدالله متجوزين بقالنا تلت سنين والسبب ان مش بخلف طلبت منه كتير يتجوز غيري اهون عليا من الطلاق لكنه رفض وقال انا بحبك انت 
ولو اتجوزت غيرك هظلمها مش هقدر اعيش معاها!!
فجاة لقيته داخل و بيبصلي بتوتر لما شاف دموعي قال بضعف و قعد جمبي _ انا اسف
سكت و بصيت في عيونه حضنته و اتفتحت في العياط ده ابتلاء من ربنا يا عبدالله انا كلامها وجعني طلقني وارجع لي بابا تاني و عيش حياتك انت هتتحرم من كلمة بابا..
_وانتي مش هتتحرمي من كلمة ماما و مسؤلية ام بتكبر و تعلم و شايفه عيالها بتكبر قدمها ام صالحه هتمشي عيالها علي الدين انا بحبك يا عائشة و مش عايزك تمشي
دخلت مامته علينا خرجت من حضنه و بصيت لي مراة عمي وقولت _
عارفه انه ابنك و عايزه تبقي تيتا بس انا ذنبي اي
_معرفش انت ذنبك اي بس انتي و عبدالله

مينفعش هو يشوف بنت نفس اخلاقك بس بتخلف مش عقيمة..
خرجت و قعدت مكان عبدالله كان ساند دماغه علي السرير شغل قران وطلع نام و افتكر كلام امه
_______فلاش باك
بص يا عبدالله انت مش عايز تتطلقها يبقي تختار عائشة يا امك انت الي هتحدد
عبدالله بتوتر يا امي اسمعيني مالها عائشة
مش بتخلف يا ضنايا مقطوعة النسل عقيمة فهمت يا حبيبي
كلامك جارح يا ماما و عائشة بتزعل
نوح يا ولدي تعالا اسند عليك رجلي تعباني سلام يا عبدالله هستناك تجيلي و هجبلك احلي بنت و بتخلف..
______________باك
مالك يا عبدالله في اي
عبدالله بحزن ماما قالت يا انا يا انتي يا عائشة..
لقيتها حطت عنيها في الارض و قالت ببتسامة هادية _
طلقني يا عبدالله
يتبععععععععععععععع
بقلمي نور شريف
عائش
دمعت عيني و حضنتها وقولت ولساني م قادر ينطقها انتي طالق يا عائشة!!
ابتسمت و بعدت عني و جريت علي الاوضة لبست نقابها وقالتلي بهدوء مش مسموح ليك تشوف حاجة مني انا مبقتش مراتك اخدت هدومها و نزلت شوفتها من البلكونة وهي ماشية قعدت علي الارض وقولت
بضعف انا طلقتها بجد..
صحيت تاني يوم ولقيت امي داخله عليا وبتزغرط و بتفتح شبابيك البيت و بتقول بفرحة.
يا الف نهار ابيض مبارك يا قلب امك.. نخلص بس من حوار عائشة ده و اشوفلك ست ستها
بصيت لي امي.. بس انا عايز عائشة..
بس يا واد عائشة اي دلوقت ده انت هتبقي اب
انا م عايز ابقي اب انا عايز اعيش معاها هي و خلاص هي كل حاجة بنسبة ليا هي بنتي واختي و صحبتي لما بيحصل حاجة بجري عليها م قادر اتخيل انها في يوم هتبقي مع غيري ويبقوا مع بعض هي ممكن تحبه و تسبني كدا 
_قوم يا عبدالله صلي الظهر و ربنا يقدم الي فيه الخير
دخلت صليت و دعيت انها ترجع تاني!!
عدا اليوم و بابها اتصل بيا و حسيت من كلامه بزعل سألت عليها قال بحزن.. من ساعة ما جت وهي في اوضتها يا عبدالله لما جت قولتلها عيطي اصرخي فيا قالت انا بخير يا بابا اعيط علي اي.
دخلت يا عبدالله ومن ساعتها نايمة..
تمام يا عمي اي حد يتقدم ليها قوله لا وانا ان شاء الله هرجعها بيتها تاني بس انت عارف ان امي صعبة شوية و جرحت عائشة كتير خليها ترتاح
بس و متقلقش انا والله بحبها!
عدا يومين و م عارف انام رنيت عليها قافله تلفونها نزلت الجامع العشاء و حسيت بوجودها خرجت شوفتها واقفه بعيد و عنيها بتلومني مشيت حولت الحقها لكن بعدت عني روحت بيتنا وانا تعبان م قادر وحاسس بتعب..
جت امي و حرارتي كانت مرتفعة قولتلها بتعب _
انا عايز عائشة يا امي حسي بيا..
طبطبت عليا و قالت بهدوء ترجعلها بس بشرط تتجوز دعاء بنت عمك ابراهيم عليها هي مطلقة بس هتخلف و هتجيب عيال..
مفكرتش في كلامها و وفقت و تاني يوم تصدقت عشان يميني و روحت ليها البيت فتحت ليا واول ما شافتني.. مشيت و دخلت جوه
سلمت علي عمي و قولت بهدوء انا رجعت عائشة تاني يا عمي و عايزها ترجع بيتها..
خرجت بحزن باين علي شكلها لو هرجع ليك عشان اتعاير ان م بخلف اسفة مش هقدر ارجع معاك تاني..
ممكن يا عمي نفضل مع بعض شويه عايزه اتكلم معاها شوية..
يا عائشة انا عايزك و بحبك مش قادر اتخيل انك تبقي مع حد غيري ارضيكي ولا ارضي امي
امك يا عبدالله اكيد _
بس انا هتجوز عليكي..
وقفت عائشة بصدمة تتجوز
عليا 
يتبعععععععععع
بقلمي نور شريف
عائش

تم نسخ الرابط