شيطان امرأة ناهد خالد

لمحة نيوز

خۏفي عليه اصريت اني اخده عندي مش عشان ابعده عنك ولا عشان اوريكي إن انا اللي بقف جنبه في محنته وانتي لا.
_ لا ما هي ما ظهرتش غير كده وعشان كده بقولك ما تجيش على حقي فيه عشان مضطرش اوريكي الوش الثاني اللي انتي عمرك ما هتتخيليه.
استفزها كلامها واخرجها عن شعورها فطلعت على السلم وهي بتزقها بدراعها وبتقول
_ طب حاسبي بقى عشان ما اغلطش فيكي.
ومجرد ما انهت الكلمه سمعت صوت صړاخها ومع التفتتها شافتها بتقع على السلم ووقتها وقفت مصدومه ومش عارفه ايه اللي حصل غير ان الزقه اللي زقتها لها مش كفيله ابدا انها توقعها الوقعه دي من على السلم!
خلصت حكي الموضوع بتفاصيله ل ميرفت اللي قالت اول ما خلصت
_ زي ما توقعت هي اللي وقعت نفسها.
اتسعت عيون نيره پصدمه وهي بتقول
_ انتي بتقولي ايه هي اللي وقعت نفسها مستحيل في واحده توقع نفسها وهي عارفه انها حامل وان ابنها هيسقط!
_ خلاص يبقى الزقه اللي انتي زقيتها لها هي اللي وقعتها.
هزت راسها بنفي وهي بتقول
_ لا والله يا بنتي انا خپطها في كتفها خبطه ما توقعش عيل صغير هتوقعها هي من على السلم!
بصيت لها ميرفت بمعنى وهي بتقول
_ خلاص وضحيلي بقى هي وقعت ازاي لما انتي ما زقتيهاش وهي ما وقعتش نفسها ايه في عفريت وقعها
سكتت نيره وهي بتفكر في كلام ميرفت وباصه قدامها بشرود وفي نفس الوقت دخلت حماتها من الباب وقفلته وراها راحت ناحيتهم قعدت جنبهم بسكوت فوقفت نيره منعا لاي كلام يحصل ما بينهم وقالت
_ طيب هدخل اجهز الفطار.
_استني يا نيره.
قالتها ماجده عشان ترجع نيره تبص لها فتكمل
_ اقعدي عاوزه اتكلم معاكي.
قعدت نيره وهي بتقول
_ يا ريت لو هتتكلمي معايا زي كلامك امبارح تأجليه لأن بجد مش مستحمله اسمع كلمه واحده من أي حد اعتقد كفايه التهم اللي انت رميتوني بيها امبارح من غير حتى ما تتاكدوا كلامي انا اللي صح ولا كلامها هي.
سألتها ماجده بهدوء
طب وانتي عاوزانا نتأكد ازاي قوليلي على طريقه وانا ايدي على كتفك!
اتعصبت وهي بتقول
_ ما اعرفش المفروض تتاكدوا ازاي مش المفروض انا اللي اقول الطريقه بس على الاقل ما تتهمونيش من اول ما هي تقول عليا كلمه.. يعني انتوا صدقتوا اللي لسه يا دوب بقالها سنه متجوزه وكدبتوا اللي بقالها ست سنين معاكوا.. يبقى يا خساره عشرتي هنا.
بصت لها ماجده شويه بسكوت وبعدين قالت اللي صدم نيره وميرفت
_ ولو قلت لك ان انا كمان دلوقتي بقيت حاسه ان هي اللي سقطت نفسها..
شيطان_امرأة
ناهد_خالد
مجرد_رسالة
الرسالة_الثالثة
الجزء ٣
بصوا لبعض پصدمه وقالت ميرفت
_ وايه اللي خلاكي بقيتي شاكه كده انتي لحد امبارح
كنا بنتكلم ما كنتيش مصدقاني لما قلتلك ان ممكن تكون هي اللي سقطت نفسها.
_ عشان مش زعلانه على العيل اللي راح مش زعلانه على ابنها زعل الأم لما طلعت دلوقتي عشان اطمن عليها لقيتها قاعده وبتتكلم وبالها رايق ولا أي حاجه ناقص تقوم تهد الشقه وتبنيها ولا تقوم تتحزم وترقص ما فيش واحده تكون لسه مسقطه امبارح وتبقى قاعده النهارده بتتفرج على التلفزيون وعماله تكلم اخواتها في التليفون وتقول لاختها تعالي اقعدي معايا شويه اصلي زهقانه! انا اعرف ان اللي بتسقط دي تبقى حالتها النفسيه زي الزفت تقعد لها حتى يومين ثلاثه مش قادره تتكلم مع حد ودموعها ما بتجفش حتى لو كان لسه الحمل ما كملش شهرين لكن هي مش كده وده

خلاني اشك ان تكون فعلا هي اللي عملت في نفسها كده احكي لي يا نيره ايه اللي حصل بينك وبينها يومها.
حكت نيره اللي حصل تاني وماجده بتسمعها باهتمام واول ما خلصت لقت ماجده بتقول
_ واهو دلوقتي شكي زاد معتقدش انها وقعت ڠصب عنها او زقتك ليها خلتها متحافظش على توازنها بس زي ما قلت لك امبارح يا ميرفت البنت دي لو سقطت نفسها عشان بس تعمل مشكله ما بين اخوك ومراته تبقى تعبان وعيشتها بينا خطړ واللي يخليها تعمل كده في نفسها ويهون عليها ابنها عشان غرض في دماغها يخليها تعمل اكتر من كده.
_ طب وبعدين يا ماما احنا لازم نعرف الحقيقه ولازم كمان زياد يعرف الحقيقه قبلنا عشان لو هي فعلا اللي عملت كده في نفسها يطلقها زي ما قلتي ما ينفعش تعيش ما بينا.
_اخوكي شكله مصدقها انت مشوفتيش حتى ما حاولش يسألني ايه اللي حصل بصته ليا كانت كلها عتاب ولوم كأني انا فعلا قټلت ابنه! شكلها عارفه تسيطر عليه كويس وتقنعه باللي في دماغها.
قالت نيرة كلامها ودموعها بدأت ترجع تاني وكل كلمة بتقولها بتحيي جواها ۏجع ميتداويش اتنهدت ماجدة وقالت
_ طب قوموا.. قوموا يلا حضروا الفطار الواحد من امبارح ما دقش الاكل قوموا وربنا يعدلها نفكر فيها بعدين.
في شقه زياد...
_ هو ايه اللي حصل بينك وبينها عشان توقعك انتوا اصلا اللي وقفكوا على السلم
بصت له بهدوء وهي بتتكلم
_ ما فيش انا كنت نازله لحماتي وهي كانت طالعه من عندها وقفت صبحت عليها واتكلمنا كلمتين شدينا مع بعض شويه بسبب ان هي لما كنت تعبان اصرت تاخدك عندها قلتلها يعني ان أنت لو كنت جيت عندي واصلا كان اليوم يومي كنت برده هعالجك واخد بالي منك زي ما هي عملت بس هي حرجتني لما اثرت تاخدك عندها كأني مش ههتم بيك.
سكتت ترتب افكارها وتاخد نفسها.
_ وبعدين
_ بس شدينا مع بعض شويه لأن ردها ما عجبنيش وقعدت تقولي كلام كده ما لوش لازمه..
انا اولى بيه وانا اهتم بيه اكتر منك واخاڤ عليه اكتر منك وانا اقدم منك وميستغنوش عني كلام كده يعني ما عجبنيش فعصبتني شدينا مع بعض.. كلمه مني على كلمه منها لقيتها راحت طالعه من جنبي وزقاني زقه جامده روحت واقعه من على السلم ما لحقتش امسك نفسي.
بص لها وقال
_ طب ما يمكن هي لما زقتك ما كانتش قاصده توقعك يمكن لما زقتك زقتك من غيظها منك.
_ لا طبعا كانت قاصده بقولك واقفين على السلم وزقتني زقه الراجل ما يزقهاش للراجل اللي زيه مش هتبقى قاصده توقعني!
_ ماشي.
قالها وسكت فبصتله بغيظ وقالت
_يعني ايه ماشي! هو انت مش مصدقني ولا ايه
_هو انا قلت مش مصدقك
_ لا مهو من غير ما تقول اصل يعني مش شايفاك خدت موقف معاها ولا عملتلها حاجه هو انت مش زعلان على ابنك اللي راح!
بصلها وقال
_ قولي لي اخد موقف معاها اعملها ايه اقټلها قصاد مۏتة ابني ولا اروح اوقعها من على السلم زي ما انت وقعتي
_ انت بتتريق عليا! هو ايه اللي تعملها ايه! لما دلوقتي وقعتني وسقطت ابنك وما عملتلهاش حاجه على كده بعد كده لو دخلت عليا خنقتني في قلب شقتي هتبقى عارفه انك برده مش هتعمل لها حاجه! هو مش المفروض ان انت تبين لها العين الحمرا عشان ما تفكرش تقرب مني بعد كده! ولا انت في العموم ما

بتاخدش معاها
موقف
وقف وهو بيقول
_ انا سألتك عن اللي حصل وانتي حكيتي ما تفتحيش الكلام في الموضوع ده تاني عشان ما يعملش مشكله بيني وما بينك.
وخرج من الاوضه فتعصبت اكتر وهي بتقول بصوت عالي عشان يوصله
_ كمان يعني لما اتكلم في حقي وعاوزه حقي منها تقولي يعمل مشكله ما بيني وما بينك.. اه لا كده انا فهمت اللي فيها استني بقى لما تبقى ټموتني انا شخصيا وابقى خد موقف.
رجع لها وقف على باب الاوضه وهو بيقول وباصص لها بتمعن
_ يعني ما شفتكيش زعلانه على ابنك نص اهتمامك بالموقف اللي انا اخده ضدها! ده انتي من ساعه ما سقطي مش هامك حاجه في الحوار كله غير هي عملت ايه وانا هعمل فيها ايه ما سمعتكيش قلتي كلمه واحده تبين حزنك على ابنك
اتوترت وبان عليها اللجلجه في الكلام وقالت
_ هو انا يعني لازم اقعد ابين لكوا حزني انت كمان بتتهمني ان انا مش حزينه على ابني انا ربنا عالم ان قلبي بيتقطع عليه بس انا بقى ما بحبش اسيب حقي ومش هرتاح ولا هيبرد ڼاري غير لما اخد حقي منها.
_ لا ما هو الحزن باين قالها بتريقه ومشي من قدام الباب عشان بعدها تسمع صوت قفل باب الشقه فعرفت انه يانزل لها يانزل لحماتها وللأسف ما كانش ينفع تقوم وراه وتعرف هو نازل لمين فيها.
يتبع....
شيطان_امرأة
ناهد_خالد
مجرد_رسالة
الرسالة_الثالثة
الجزء
الأخير..
يعني انتي وقعتي نفسك انتي مۏتي ابنك بايدك عشان توقعي بيني وبين زياد!!
وهنا اتحولت ملامحها للڠضب وقالت
اه... عشان فكرت لما ابنه ېموت بسببك هيطلقك وتغوري من حياتنا لكن هو طلع خايب ومخدش معاكي رد فعل يعني ابني راح على الفاضي وبسببك .. لكن صدقيني مش ههدى ولا هتبرد ڼاري غير لما اطلعك من البيت ده.
وهنا دخل زياد وهو بيقول
مش هتلحقي لانك هتطلعي قبلها.
اتسعت عينيها پصدمة ووقفت وهي بتبصلهم وكمان بعد دخول ماجده وميرفت من الباب المفتوح مش مستوعبه ايه اللي بيحصل فابتسمت نيرة وقالت
ربنا مبيرضاش بالظلم وانتي ظلمتيني وجيتي تخربي بيتي بيتك هو اللي اتخرب.
انتي ام انتي بتقتلي ابنك بايدك عشان وسوسة شيطان تعملي كده في ابنك عشان تخربي على ضرتك.
قالتها ماجده وهي بتبصلها باشمئزاز وقالت ميرفت
لا يا ماما مش وسوسة شيطان دي هي نفسها الشيطان... اللي تعمل كده في ابنها متبقاش من وسوسة شيطان تبقى من نفسها المړيضة.
وبدون أي فتح في الموضوع قال زياد
لمي هدومك ومعاكي لبليل تطلبي حد من اهلك ييجي ياخدك.. انتي طالق.
وقعت على الكرسي وراها ووشها شاحب وعينها متحجرة وهي بتبص لنيرة اللي باين عليها الهدوء.. نيرة كسبت وهي خسړت نيرة انتصرت رغم انها معملتش أي حاجه وهي اللي بغبائها حفرت الحفرة اللي وقعت هي فيها ...
بعد يومين...
مسك ايدها وهو قاعد قصادها في شقتهم وقال
اوعديني متفتحيش معايا موضوع الجواز تاني ده حتى لو انا اللي طلبت اقفي في وشي وعارضيني.
ابتسمت وهي بتقول برضا
اوعدك.. هنرضى باللي ربنا كتبهولنا وهنكون احنا السند والدعم لبعض مش محتاجين تالت..
وايه رايك لو جبنا تالت
بصتله بعدم فهم وقالت
يعني ايه مش فاهمه
ابتسملها وقال
بفكر نجيب طفلة نربيها واهو تونسنا ونعيش معاها كل المشاعر الأبوية اللي عوزانها وفي نفس الوقت ناخد ثواب تربيتها ويكون في ميزان حسناتنا.
دمعت عينيها بشدة وقالت بابتسامة واسعة
موافقة...موافقة طبعا.
وقد كان بعد شهرين اخدوا بنت جميلة من دار ايتام ودخولها لحياتهم غيرها تماما وخلى فيها روح حتى ماجدة تقبلت الوضع واتمنت لابنها السعادة.
وفي النهاية يا سادة مش كل القصص
بتنتهي باللي بنتمناه عشان كده مشكلة نيرة في الخلفة متحلتش ودي إرادة ربنا لها زي ناس كتير جدا.. ويجعل من يشاء عقيما ومش دايما الراجل بيتخلى عن الست مادام العيب مش منه في رجاله أصيلة وبتقدر تتأقلم مع الوضع وبتخسر الابن مقابل الزوجة الصالحة..
ومش دايما الزوجة الثانية بټخطف الراجل من مراته الأولى وبتكون هي النغشة اللذيذه اللي بتعيد شبابه.. كتير بيعرفوا قيمة
زوجاتهم بعد ما يجربوا جوازة تانية فاشلة..
انتهت ...
يتبع
ناهد_خالد
شيطان_امرأة
مجرد_رسالة
الرسالة_الثالثة

تم نسخ الرابط