رواية رائعة كامله للكاتبة رباب سيد
عمرك ماهتبقى ملكى غصبى عنى بحبك كل يوم كان بيعدى وانتى جبنى كان نفسى اخطفك واخبيكى فى عيونى مېت سور كانوا بيفصلوا مابينا فضل يقع واحد ورا التانى وخفت برده أقرب تبعدى عنى لحد ما ربنا قربنا من بعض وفى القوضه ديه عرفتى بحبك قد ايه فى القوضه ديه ودار بها وجعلها مواجهه له عرفتى ان مافيش حد دخل هنا غيرك وشاور على قلبة
بحبك والله وبعدين ديه اول غلطة فى حياتى مش المفروض تعديهالى وانا عملتلك اللى انى عايزاها من غير ډم
ريم مش فاهمه
أدهم مشيت ريماس
ريم وهى تمسح دموعها وتبتسم بجد
أدهم بجد ياروح قلب وحياة وعمر أدهم
ريم بحبك وبعشقك
احلى مافى الحب اننا مانطولش فى المشاكل العمر مافيهوش وقت يضيع فى حزن وعتاب وعند
فى شركة أدهم
يجلس مع زوجته
أدهم روما فى حفلة النهاردة لازم تحضرى
ريم مش عارفة والله ياادهم الولاد وكده
أدهم هخلى اميرة تقعد معاهم بس الحفلة متنفعش من غيرك ولبس محتشم ها
ريم هلبس بيكينى
حذفها أدهم بالقلم احترمى نفسك
ريم اااااه عينى القلم جه فى عينى
أدهم وهو يركض نحوها وهو خائڤ للغايه طيب شيلى إيدك وورينى
ريم هههههه احسن ايوة كده خاف ما انت بتحبنى بتضربنى ليه
أدهم طيب هوريكى لما نروح وقومى امشى عشان تجهزى
وبالفعل ذهب أدهم وريم للحفلة كانت هناك أكثر من شركة حاضرة ومن بينهم شركة أخيها وهناك رأت عمرو وحاولت ان تتلاشاه وعمرو أيضا رأها ولم يعرفها وبعد مرور ساعة كانت تقف مع حسين وعندما رأت اقتراب عمرو منهم انسحبت فى هدوء ولكن عمرو سأل حسين عنها وصدم عندما علم انها ريم فذهب اليها
عمرو ريم ماعرفتكيش
ريم بتردد عمرو ازيك عامل ايه
عمرو تمام شكلك ماشاء الله الحجاب منور وشك
وفجأه أصبح وجه ريم أحمر حينما وجدت أدهم يقترب منها
وعندما رأى عمرو ذلك حدث نفسه للدرجة ديه بتخافى منه م أدهم ازى
حضرتك بقالنا كتير ماتقابلناش
أدهم انت عارف يابشمهندش مشاغل ووجه كلامه لريم ايه يا ادهم بقالى كتير بدور عليكى يلا عشان نمشى بعد اذنك يابشمهندس
وقف عمرو يفكر فى
لم يبقى عمرو فى الحفلة وذهب مباشرة لمكتبه وجلس على كرسية واخرج ذلك الدفتر ومسك قلمه وبدأ يسجل من يوم مارحلتى عنى ولم استطع ان أكتب كلامآ منمقآ فكل دواوين شعرى أحرقت عند قدميكى ولكنكى اليوم كنت مثل الملائكة مازالت تملكين تلك الهالة التى تجعلك تجذبين الجميع حولك اشتقت لكى لعينيك ولمسة يديك اشتقت لشعرك الحريرى الذى أصبح من المستحيل ان آراه ثانيا هذا الشعر الذى طالما دفنت انفى فيه لاشتم عبيرك اه يامشعوقتى لقد اشتقت اليك كثيرآ فانتى حبيبتى وستظلين تحتلين كل ذرة فيه
ذهب عمرو بالفعل لدكتور نفسى وباع شقتهما و لم ينسى عمرو ريم هى لم تفعل مايهينه او يجرحه بل هو الذي فعل فلهاذا اشتغل معه الدكتور على أن يتعايش مع حبه لريم وهو احب ذلك للغاية فهو لايريد ان يمحيها من قلبه
فى سيارة أدهم
ريم حبيبى مالك
أدهم مافيش
ريم زعلان منى
أدهم وهزعل منك ليه
ريم بجد
أدهم والله ياروما مافيش
ريم طيب وحياة روما لتقول
أدهم ڠصب عنى بغير عليكى بمۏت لو حد قرب منك
ريم هو انا حد قرب منى
أدهم مجرد وقوفه قدامك خلانى قايد ڼار
اقتربت منه ريم طيب طفيها ثم قالت له بحبك
مرت السنين حتى وصل آسر للمرحلة الثانويه وتجلس ريم مع حماتها فى انتظار نتيجه آسر فدخل عليهم فوقفت ريم
ريم بقلق ها عملت ايه
آسر 95
ريم عاااااااا ايوه حبيبى
احتضنته ريم واحتضن جدته
آسر مامى انا كده خلصت بقا واطمنا عايزين نروح عند رقيه قصدى طنط مريم
نظرت له ريم بأستغراب طيب حبيبى عيزاك جوه ثوانى عن أذنك ياماما
جلس آسر امام والدته
آسر خير يامامى
ريم بص ياحبيبى من غير مقدمات ومن غير ما اسأل عشان انت لو كنت عايز تحكى كنت حكيت فهما كلمتين لو جواك مشاعر ناحيه بنت خالتك حافظ عليها ماتظهرش حاجة تخلى حد يشك
او يلاحظ عشان انت كده بتأذيها وماتفتحهاش
عارف انا بابا اقعد يحبني فتره طويلة بس ماقلش الا وهو بيعرض عليا الزواج فاهمنى يا آسر خاف عليها ودايما على ريم اختك قدامك ماشى حافظ عليها عشان ربنا يحافظ على حبكوا
آسر حاضر ياماما وانا اسف
ريم اوعى تعتذر على حبك بس الطريقة هى اللى مفروض تكون صح
قام آسر وقبل يد ورأس والدته ربنا يخليكى ليا ياقلبى
آسر لا ديه ماما بتاعتى انا بس
أدهم لا بتاعتى انا بس
ريم ووقفت على السرير وأخذت ابنها وزوجها فى حضنها معلش عشان انتوا طوال انتوا اللى قلبى وبحبكوا
الجميع ههههههههههههههه
دخل آسر كليه الهندسه وبالفعل سار على تعليمات والدته واتقى ربه فى حبه لرقيه حتى يكتب لهم الله الحلال
وبعد مرور 9سنوات
نجد أدهم وريم يجلسان في المكتب يعملان على مشروع ما حتى وجدوا من يفتح الباب عليهم
ريم انا تعبت للمرة المليون بقولك خبط قبل ماتدخل
آسر والله ياماما بنسى
أدهم مش عيب واحد طويل وعريض يقول مامى
ريم المهم عايز ايه
آسر عايز اتجوز
ادهم تتجوز خبط لزق
آسر لا انا مكلم ماما من زمان فى الموضوع ده واتخرجت واشتغلت والموزة اتخرجت هستنى ايه تاني
أدهم وهى مين
آسر رقيه بنت طنط مريم
أدهم طبعآ لا
آسر بزعل ليه يابابا انا بحبها
أدهم مش مكسوف تيجى تقولى بحبها
آسر ماحضرتك بتحب ماما والحب مش عيب
أدهم هو انت هترد عليا كلمه بكلمه
آسر يابابا مش قصدى
ريم آسر امشى انت دلوقتى
آسر ياماما بس
ريم امشى
خرج آسر فنظرت ريم لادهم
أدهم انسى الموضوع ده مش هينفع الواد ده ادلع لما فيه الكفاية
ريم ادلع بس طالع راجل لابوه
أدهم ابتدينا التثبيت
ريم طيب تعالى اقعد
وجلست ريم على رجليه ووضعت ذراعيها حول عنقه
أدهم مش بقولك هتثبت
ريم ماهى ديه الطريقة اللى بقنعك بيها بص ياحبيبى من الاخر انت شايف انتا مش بنتقابل من عمرو
أدهم ريم بس انا بغيرعليكى لو بصلك
ريم وطول ما انت جنبى مافيش راجل غيرك يملا عينى انت حبيبى وعمرى كله نص عمرى عشته معاك ابنك قالهالك انت جربت الحب سيبه يحب
أدهم طيب تعرفى اننا بقالنا 20سنه مع بعض بس لسة ماشبعتش منك حاسس انى لسة شايفك فى الأسانسير امبارح بحبك اوي ياكل عمرى
ريم انت اللى خلتنى عايشة انت اللى بوجودك فى حياتى حققت ليا كل احلامى فى الحياة
بحبك ياقدرى انهت ريم جملتها فلحقتها قبلة من حبيبها
ريم حبيبى هنتمسك آداب
أدهم بقالكسنه بتقولى نفس الكلام مافيش غير ابنك الرذل اللى بيدخل من غير استئذان
ريم ابنى ده عسل انا بقا هكلم مريم وانت كلم إبراهيم
وبالفعل تم الاتفاق على كل شئ وبعد شهرين كان الزفاف كانت الحفلة أكثر من رائعه وكانت ريم كأنها عادت بنت 20 بحب زوجها وفرحتها بأبنها
وفي الفرح اعطى أدهم هديه للعروسين فى ظرف بعد شهر العسل فكانت مفاجاة لهم بمجرد معرفتها اسعدتهم جميعآ
وبعد مرور أسبوعين تقابل آسر ورقيه مع والديه وأخته وجدته وعمته وأولادها وزوجها ومريم وزوجها ابراهيم ايضآ
كانت الكل يعلم انهم مسافرين لشرم الشيخ ولكن أدهم فاجئهم جميعآ انهم مسافرين لبيت الله الحړام
فكانت مفاجاة سجدوا
لها شكرآ
داست أقدامهم الحرم المكى وقفت ريم خلف زوجها تصلى وتشكرالله نعمه عليها وتدعوه بأنبأن يحفظ لها عائلاتها وبعد الصلاة وقفت أمام الكعبه ورفعت يديها ونظرت لزوجها ودعت بارئها الحمد لله انك أصبحت قدرى
تم بحمد الله
السعادة قرار بإيدينا ورزق من ربنا استسلامك لاى وضع مش عاجبك وتقول نضحى عشان الحب ده ضعف مش حب الحب الحقيقى بتستقوى بيه مش بيستقوى عليكى ومش لازم قصه حب فشلت نقفل الدنيا علينا ونقول مش هقدر اكمل طول ما ربنا مدينا نفس نعيش يبقى من حقنا نحب ونستمتع بالحياة مهما ربنا ابتلانا يمكن ربنا ابتلانا عشان يبعد عننا شړ ربنا أقوى وأعلم اوعى تستلمى لحبيب مش بيسعدك اوعى تستلمى لحبيب مش هدفه انك تعيشى مبسوطة اوعى
ربنا اكرمنا كتير اوى وجعلنا ملكات فلماذا نهين أنفسنا ونرضى بأن تكون إماء