حكاوي الليل كاملة بقلم رنا سليمان
انا بجد مش مصدقه دا انتو مكملتوش تلات شهور متجوزين معقول لحق يتجوز عليكي بالسرعة دي يا يسر
جواز! جواز اية دا يا ماما اللي بتتكلمي عنه
جواز اياد من كارما يا يسر .هو انتي متعرفيش ولا اية .انا افتكرتك عارفه انا شكلي بوظت الدنيا خالص ولا اية
لا يا ماما انا كنت عارفه من الاول اياد قايلي من اول يوم انه بيحب كارما وانه هيتجوزها بس كان مستني الوقت المناسب
يعني انتي عارفه!
طبعا عارفه يا ماما بس هو مخلي الموضوع سر علشان خاېف ل بابا يزعل أو يحصله حاجة
كان واضح عليها انها مصډومة
الله يا حبيبتي انا شايفة انك لازم تطلبي الطلاق منه انا مش فاهمه انتي ازاي عارفه انه متجوز عليكي ومكمله معاه بردو
انا وهو اتفقنا على الطلاق يا ماما بس مستنين لما حالة بابا تبقي احسن علشان تبلغه بالخبر قبل ما ناخد اي خطوة
دي احسن حاجه ليكي يا يسر انا خاېفه عليكي يا حبيبتي من كسرة قلبك لو فضلتي على الحال دا
عارفه يا ماما
طيب يا حبيبتي بقولك اية اوعي تقولي ل اياد اني قولتلك اي حاجه
حاضر....من عنيا
قرب علينا
طب اية هتفضلوا قاعدين في المطبخ هنا وسيبنا لوحدنا ولا اية
لا ابدا .دا احنا خلاص كنا جايين حالا اهو يا حبيبي
طيب يا حبيبتي بابا كان عايزك روحي شوفيه عايز اية
حاضر يا حبيبي
سبتنا ومشيت قرب عليا اتكلم وهو مبتسم
تسلم ايدك الاكل كان تحفة
صحة وعافية
هو في حاجة ولا اية يا يسر هي ماما قالتلك حاجه دايقتك
ها لا ابدا .انا بس تعبانة شوية
مالك يا يسر....في أية
مفيش حاجه يا أياد تلاقيني بس علشان واقفه في المطبخ من الصبح فيمكن علشان كده
طيب تعالي اقعدي وانا هجيب الكيكه والشاي
طيب خد انت الصنية بتاعت الكيكه دي وانا هجيب الشاي واجي
ماشي
فتح باب الشقه ودخل قدامي وشاورلي اني ادخل .دخلت وانا ماسكة فستان الفرح في ايدي وعلي وشي ابتسامة قفل الباب وجاه وقف قدامي فضلت باصة في الارض ومبتسمة
طيب بصي يا يسر ..انا عمري ما حبيتك ولا هحبك في يوم الجوازة
دي تمت علشان نرضي بيها بابا ربنا يشفيه لكن انا مستحيل انا افكر في اني احبك في يوم من الايام .انا بحب واحده تانية .هي اه سابتني وراحت ل غيري بس اكيد هتفهم أن محدش غيري حبها ولا حد هيحبها قدي....هي اكيد هترجع في يوم انا عارف اني مكنش ينفع اقول الكلام دا انهارده .لاني عارف ان دا اليوم اللي بتتمناه اي بنت وبيكون اسعد ايام حياتها .بس انا مكنتش هستني لبكرة علشان اقولك الكلام دا علي العموم كلها شهرين تلاته وهطلقك وكل واحد فينا يرجع ل حياته من تاني . أن شاء الله تلاقي بعدها شخص يحبك وتحبيه انا كده خلصت اللي عندي تصبحي على خير
سابني ودخل الاوضة .قعدت على اقرب كرسي ودموعي بدات تنزل .كنت مصډومة ومش مصدقة اللي سمعته انا من صغري وانا بحب اياد وكان نفسي يكون من نصيبي . انهارده كان اسعد يوم بالنسبالي علشان اتجوزته وبقي ليا خلاص قدر في لحظه منه يكسر قلبي ويفوقني من الحلم الجميل اللي فكرت نفسي هعيش فيه .بس انا مش هستسلم لا انا لازم احاول معاه مرة واتنين لحد ما يحبني مش هيأس ولا همل غير
لما يحبني
دخلت الاوضه التانية وغيرت الفستان حاولت اني انام طول الليل لكن معرفتش قومت من على السرير .خرجت حضرت الفطار بدأت احط الاكل على
السفرة ومع اخر طبق كنت بحطه كان بيفتح باب الاوضه وبيخرج منها
صباح الخير كنت لسة هدخل علشان اصحيك يلا الفطار جاهز
اتكلم وهو واقف مكانه
شكرا مش عايز
راح قعد على الكنبة ومسك الريموت علشان يفتح التلفزيون .قربت منه وقعدت قدامه
اياد احنا لازم نتكلم
اعتقد أن مفيش كلام يقال بعد اللي انا قولته امبارح
بالعكس يا اياد....انت قولت اللي عندك وانا سمعتك امبارح وجاه الدور انك انت اللي تسمعني
اتعدل في قعدته وبصلي اتكلم بزهق
اتفضلي....خير عايزه تقولي أية
بص يا اياد انا مقدرة اللي حصلك وانك شخص حب واحده مكنتش ليه من البداية وقلبه اتوجع بسببها لاني زيك
بصلي بعدم فهم
يعني اية انتي زيي!
هو انتي حبيتي قبل كده
هزيت راسي ب اه
طب وهو!
مش مهم .المهم انت قولت اننا كلها شهرين تلاته وهتطلقني وتحاول ترجع ل حبيبتك انا عايزه اطلب منك اننا نتعامل ك أصحاب في الفترة دي
مش فاهم
يعني لما ترجع من شغلك نقعد مع بعض حبة نحكيلك يومك كان ماشي ازاي تقولي اللي مدايقك نقعد نتفرج على فيلم نعمل اي حاجه يا أياد انا هبقي قاعده هنا طول الوقت وهبقي مخڼوقة ومحتاجة اني اقعد مع حد واتكلم معاه اية رايك !
فضل باصصلي وساكت
موافق يا يسر بس انتي كمان تحكيلي على اي حاجه مدايقاكي في اي يوم
ابتسمت ب فرحه
موافقة
طيب يلا نفطر بقي لاني بصراحه جعان اوي
يلا بينا
روحنا علشان ناكل .كنت فرحانه علشان وافق .فرحانة اني هقضي معاه وقت اكتر وهنتكلم اكتر .انا واثقه ومتاكده انه هيجي يوم ويحبني وانا هفضل مستنية اليوم دا بفارغ الصبر .عدا تلات شهور .كلامنا كل يوم كان بيزيد وقعدتنا مع بعض بقيت بتطول اكتر .بعد ما كان بيقوم ينام علطول بقي بيقعد معايا اكتر
كنت واقفه بحضر الاكل على السفرة قبل ما يجي سمعت الباب وهو بيتقفل خرجت من المطبخ وانا في ايدي الاطباق
اتكلمت وانا بحط الاكل على السفرة
حمدلله على السلامة
الله يسلمك
ادخل غير هدومك عقبال ما احضرلك الاكل
مسك ايدي....بصتله ب استغراب اتكلم وعلي وشه ابتسامه
غمضي عينك
غمضتها وانا مش فاهمه حاجه
فتحي
فتحت لقيته ماسك سلسه في ايده عليها حرف ال y
اتكلمت ب فرحه وانا باخدها من ايده
دي ليا انا يا اياد
ابتسم وهز راسه ب اه
انهارده اترقيت في الشغل .وانتي اكتر واحده تعبت معايا التلات شهور اللي فاتوا دول
دي جميله اوي يا اياد بجد شكرا بجد بس مكنش ليه لزوم تتعب نفسك
دي اقل حاجه تستحقيها يا يسر
بصتله وعلي وشي ابتسامة فرحه لبست السلسله وانا فرحانة
يسر هو انا ممكن اسألك سؤال
اسأل طبعا يا اياد
هو انتي لسة بتحبي الشخص اللي حكتيلي عنه
انت لسة بتحب البنت اللي سابتك قبل جوازنا
سالت
السؤال دا وكان عندي امل بسيط أنه يرد ب لا .كان نفسي يقولها وانا ساعتها كنت هقوله أن هو الشخص اللي حبيته وان مفيش غيره دخل على قلبي بس لتاني مرة قلبي يتوجع بسببه لما سمعت رده
اه طبعا بحبها يا يسر اية اللي هيخليني محبهاش يعني
وانا كمان لسة بحبه
هو كمان
بيحبك صح!
معرفش ميهمنيش اذا كان بيحبني ولا لا المهم اني بحبه وعايزاه يكون مبسوط سواء انا في حياته أو لا
يبخته بحبك ليه يا يسر....اه صح انا نسيت اقولك ماما وبابا هيجوا يوم الخميس علشان يقضوا اليوم معانا
اهلا وسهلا بيهم
انا هدخل اغير هدومي واجي علشان ناكل
ماشي
دخل
غبية .افتكرت انه بدا يحبني