حكاوي الليل كاملة بقلم رنا سليمان

لمحة نيوز

طلعت غلطانة لانه لسة بيحبها وعمره ما هيحب غيرها
جاه اليوم اللي اهله هيجوا يتغدوا معانا فيه . حضرت كل الاكل اللي عمو وطنط بيحبوا وعملت كيكه علشان نحلي بيها من ساعة ما وصلوا وعمو كان طول الوقت بيعاملني كأني انا اللي بينته مش مرات ابنه
اوعي يكون الواد اياد بيزعلك يا يسر
ازاي بس يا بابا....دا اياد شايلني جوا عينه الاتنين ربنا يخليه ليا يا رب
يا رب اشوفكم دايما مبسوطين كده يا بنتي
يا رب يا بابا يا حبيبي
مسك ايدي وابتسملي كملنا اكلنا خلصنا اكل وطول الوقت ومامته بتدايقني بكلامها ونظراتها ليا . بدات اشيل الاكل جات وهي شايله طابقين في ايديها
عنك انتي يا ماما انا هشيل الاكل.... حضرتك اتفضلي اقعدي وانا هجبلكم الكيكه واجي
اصل كنت عايزه اتكلم معاكي يا حبيبتي شوية
اتفضلي يا ماما في حاجه
مش كان المفروض تاخدي بالك من جوزك وبيتك يا يسر يا حبيبتي بدل اللي انتي فيه دلوقتي دا
اتكلمت ب استغراب وانا برتب المطبخ
ماله اللي انا فيه بس يا ماما
يا حبيبتي انا مش عايزاكي تخبي عليا حاجه انا عارفه كل حاجه من الاول
وقفت قدامها بعدم فهم
بخبي اية يا ماما واية دا اللي انتي عارفاه من الاول
عارفه يا حبيبتي أن اياد اتجوز عليكي الاسبوع اللي فات
بصتلها پصدمة
ماشي
اخد الصنية وانا روحت وراه بالشاي .باقي الوقت اللي كانوا فيه كنت قاعدة مصډومة ومش مصدقة اللي ماما قالته .مش عارفه ازاي قدر انه يخبي عليا ويعمل كده طيب لية مجاش وقالي اننا نطلق وراح يتجوزها .حقيقي انا مش فاهمه حاجه
روحنا انا وهو
علشان نوصلهم
ابقي خلي بالك من يسر يا اياد حطها
في عينك ياما انا اللي هقفلك فاهم!
مسك ايدي 
دي
في عنيا يا بابا....متقلقش
المفروض تقول ل يسر تخلي بالها منه يا حاج مش العكس
تعمل اللي هي عايزه تعمله فيه براحتها يا داليا ويبقي يفكر يعملها حاجه هو حر
ابتسمت انا وهو
متقليش يا ماما اياد في عنيا انا كمان
انا مش عارف انتو مصممين تروحوا لية انهارده متخليكوا انهارده وبكره تروحوا
م انت عارف يا اياد ابوك مش بيرتاح غير في سريره
طب على الاقل خلوني اوصلكم بالعربيه
لا خليك جمب مراتك واحنا هناخد تاكسي ونروح يلا تصبحوا على خير
وحضرتك من اهله
نزلوا قفل الباب وراهم وانا كنت دخلت علشان اروق البيت
تسلم ايدك يا يسر .الاكل كان تحفه بجد بابا وماما كانوا مبسوطين
كان واضح عليهم فعلا
كنت هدخل المطبخ بس هو مسك ايدي
مالك يا يسر اية اللي مدايقك
مفيش يا اياد مانا قولتلك من تعب اليوم
يسر .متحاوليش تكدبي عليا . قوليلي اية اللي مدايقك
مفيش حاجه يا أياد صدقني
احنا اتفقنا من اول يوم ان لو في حد مدايق من حاجة يجي ويحكيها للتاني علطول احكيلي انا سمعك
في لحظه كنت هقوله اني عرفت انه اتجوز عليا بس سكت لان ماما قالتلي متكلمش ولاني كنت مستنية أنه يجي ويقولي هو .قعدت على اقرب كرسي وانا بحاول ابعد نظري عنه
اصلي بصراحه اتبعتتلي رسالة دايقتني شوية
رسالة اية دي
صاحبتي بعتتلي ان كرم اتجوز
بجد! .اقصد يعني اتجوز امتي
من اسبوع لما عرفت ادايقت شوية
ربنا يسعده تعرفي أن كارما كمان اتجوزت .افتكر انهم مكنوش من نصيبنا من الاول ربنا يسعدهم في حياتهم ويسعدنا احنا كمان في حياتنا الجاية
ان شاء الله
انا هقوم اساعدك في تنضيف البيت
اياد
نعم
مش عايزه تقولي حاجه
ها .لا ابدا يا يسر هكون عايز اقولك اية يعني
يلا علشان نكمل تنضيف وندخل ننام
يلا
كملنا تنضيف في البيت وكل واحد فينا دخل اوضته علشان ينام .عدا شهر وانا مستنية منه انه يتكلم ويقولي انه اتجوز كارما أو حتي يفتحني في موضوع الطلاق بس مكنش بيعمل كده .بالعكس معاملته ليا كانت بتتحسن واهتمامه
بيا كان بيزيد يوم بعد يوم مكنتش فاهمه حاجه
الساعه كانت ٣ الفجر كان بيخبط على باب الاوضه جامد .قومت وانا خاېفه وقلقانة فتحت الباب بسرعة لقيته واقف بيعيط جامد
مالك يا اياد في أية
بابا يا يسر بابا
ماله بابا فيه اية
ماما اتصلت بيا وبتقولي انه تعبان اوي واني لازم اروح دلوقتي واجيب معايا دكتور....انا خاېف اوي عليه يا يسر
متخافش يا اياد أن شاء الله هيبقي بخير روح البس وانا كمان هلبس ونروح نجيب دكتور علشان يكشف عليه ان شاء الله هيبقي كويس متقلقش
لبسنا احنا
الاتنين ونزلنا بسرعة . واحنا في الطريق اتصلنا بدكتور صحبه وجالنا على البيت كنت اول مرة اشوفه ضعيف وبيعيط كده .عمو دا احن قلب ممكن نقابله كان بالنسبة ليا اكتر من اب اياد طول عمره من وهو صغير بيحبه اوي عنده استعداد يعمل اي حاجه علشان يرضيه
كنا وقفين مستنين الدكتور يكشف علي بابا ويطمنا كشف عليه وقام قرب مننا
طميني يا احمد بابا ماله
انا عارف انك مؤمن بقضاء ربنا يا اياد البقاء لله
لا....انت اكيد بتهزر معايا يا احمد بابا مستحيل يسيبني هو عارف اني بحبه ومقدرش اعيش من غيره
قرب منه قعد على الارض ومسك ايده بدأ يتكلم من وسط عياطه
بابا علشان خاطري قوم يا حبيبي قوم واوعدك اني عمري ما هزعلك وهعلك كل اللي انت عايزه والله
قعدت جمبه وحطيت ايدي على كتفه وانا بعيد
اياد....اللي انت بتعمله
دا مينفعش .دا
قضاء ربنا .ربنا شايف ان كده احسن ليه اللي انت بتعمله دا مش هيغير حاجه
بس انا بحبه يا يسر مش هقدر اعيش من غيره
وهو كمان كان بيحبك اوي بس مش هينفع اللي انت بتعمله دا .عياطك دا مش هيرجع يا اياد علشان خاطري خليك قوي علشان خاطري علشان تقدر تاخد بالك من ماما كمان
كانت قاعده بره الاوضه بټعيط ومش بتتكلم .مسح دموعه وقام قعد جمبها ومسك ايديها 
عدا اسبوع وهو بيحاول يقف على رجله من الدفنه للعزا وهو مش مستوعب ولا حاسس ب اي حاجه .مكنش بياكل ولا بيشرب غير
كل فين وفين .كان حابس نفسه في الاوضه بتاعت بابا ومش عايز يقابل حد حتي العزا مكنش عايز ياخد
دخلت عليه الاوضه وانا في ايدي صنيه الاكل قفلت الباب
اياد الاكل جاهز
اتكلم وهو مديني ضهره
مليش نفس....اطلعي واقفلي الباب وراكي
سيبت الصنيه على الترابيزه وقربت منه مسكته من ايده وخليته يبصلي
انا عايزه افهم انت اية حكايتك بقالك يومين ولا بتاكل ولا بتشرب اوعي تكون فاكر أن بابا كده هيرجع ويبقي وسطينا من تاني تبقي غلطان اللي انت بتعمله دا مش هيوصلك غير للمۏت وبس يا اياد
يكون احسن لما على الأقل هكون روحتله
لا لو بتفكر بالطريقة دي يبقي علي اية بالبطيء
كان في علبة دوا موجودة على الترابيزة اخدتها وقربت منه مسكت ايده وحطيتله علبة الدوا في ايده
اتفضل اشربها كلها .او اقولك . رمي نفسك من الشباك .ولا دورلك على اي حاجه بيها نفسك وتكون مت كافر
رماها على الارض واتكلم بعصبية
قولي كده بقي .انتي عايزة تخلصي علشان تروحي لحبيب القلب بتاعك
حبيب القلب بتاعي! هو انا لو كنت عايزة اروحله كنت هفكر في طريقه اخلص منك! .لية مانا كنت
طلبت الطلاق منك على الأقل كنت هتروح ل الست هانم مراتك التانيه اللي مهنش عليها تيجي وتعزيك
تم نسخ الرابط