العريس

لمحة نيوز

لازم أبدأ أشغل نفسي علشان ما أفكرش فيه كتير.
_ماما 
_هو الچاكيت البني بتاعي فيه 
_عند مرات خالك لو عايزاه إطلعي هاتيه ولو فاضية إبعتيهالي. 
_طب هاتي الخمار دا.
_طنط نبيلة هي غزل فين 
_أدخلي جوا كانت بتطبق الغسيل. 
_طب ماما بتقول لك لو مش وراك حاجة إبقي إنزلي لها وأنا هدخل آخد حاجة.
_غزل. 
_عينها. 
_عايزة الچاكيت البني. 
_لسة مطبقاه هتلبسيه بكرة 
_أيوا أصلا محتارة ألبس إيه 
_بصي فيه فستان لسة جايباه هيبقى حلو عليك أوي أصبري هطلعه ليك. 
_لونه إيه 
_أهو يا ستي.. إلبسي عليه الخمار البيچ وهيبقا تحفة. 
_هيليق عليا 
_والله هيبقا حلو متقلقيش. 
كفاية قلق الإمتحانات.
_دا الحمدلله إنها آخر مادة والله هاين عليا أزغرط.. بس هأجلها لفرحك. 
أنا هنزل بقا علشان ألحق أراجع كمان شوية. 
_راجعي مرة واحدة ونامي يا آية ومتتوتريش أوي. 
_حاضر إدعيلي.
خرجت ونزلت راجعت شوية وصليت وبعدها حاولت أنام.. أنا فرحانة إنها آخر ليلة إمتحان في حياتي وفي نفس الوقت قلقانة.
_طمنيني عملتي إيه 
ومش بتردي على إخواتك ليه 
_الحمدلله كان حلو خالص والموبايل في الشنطة مسمعتوش.. هغير وأروح لهم هي ورد هنا ولا في درس 
_ورد في السنتر لسة راحة قدامها للمغرب على ما تيجي. 
غيري وإطلعي طمني غزل وهاتيلي معاك بصلتين وأنت نازلة.
_غزااال.
_ودني يا ملسوعة. 
_خلصت إمتحانات دا ال هيطلب مني عيني مش هتغلى عليه والله. 
_ولما أنت مبسوطة كدا مطمنتنيش ليه يا حلوة 
_الموبايل كان فاصل وفي الشنطة. 
_طب حصل خير أنا بعمل لك چيلي فراولة بقا ولسة هعمل بسكوت علشان نحتفل بيك باليل. 
_يا شيخة ورب الكعبة بحبك 
هو مينفعش عمر يخليكي تعيشي

معانا هنا 
_شوفي مين بيخبط يا عسل أنا هعيش بعيد علشان أوحشكم وتحسوا بقيمتي.
_حاضر يال ع الباب إييه 
_إزيك يا آية. 
_أنت إيه ال جابك 
_نعم ياختي أنت عبيطة 
هو أنت دماغك وردودك دي لسة زي ما هي! 
_أنا نازلة. 
_يبقى أحسن. 
_طب والله أنت ما عندك ذوق. 
_دا أنا!! على أساس لسانك بينقط شهد!! 
هو أنت قولتي لي حتى سلامة رجوعك لينا يا غيث!!
خبطته ونزلت وأنا حاسة إن قلبي هيطير من مكانه 
يلهوي لو كان ينفع أحضنه!.
_بت يا آية فين البصل 
_بصل إيه. 
_يا خيبتي في خلفتي!
بصل إيه ال بتتكلم فيه بجد! 
طب هو ال شوفته فوق دا كان غيث فعلا! هو يعني كان لازم ييجي علشان فرح أخته يعني! 
_آية غيث رجع.
_آها ما أنا عارفة. 
_عارفة! عارفة ومقولتيش ليا! 
_ورد الله يرضى عنك مش وقت خناق. 
_مالك هو ضايقك 
_هو يقدر 
_أومال فيك إيه. 
_مفيش يا ورد إطفي النور هنام شوية. 
_هتنامي إزاي وحفلة باليل. 
_إحتفلوا أنتم.
بعد ما قعدت كام ساعة في أوضتي بحاول أهدا وأستوعب رجوعه كانت ورد رجعت من دروسها وجت تقول لي بعد ما خرجت ڠصب عني دموعي نزلت معرفش بعيط ليه بس أنا حاسة إني تعبانة بحاول أنام بس دماغي مش راضية بعد شوية لقيت غزل بتفتح نور الأوضة ودخلت شالت الغطا من عليا وقعدت جنبي.
_أنت كويسة 
_لاء لاء يا غزل مش كويسة.. أنا تعبانة مخڼوقة عايزة أفضل لوحدي. 
_إيه ال حصل 
_صعبان عليا نفسي يا غزل يعني كلكم حضنتوه وسلمتم عليه إلا أنا! أنا الوحيدة ال مينفعش حتى أكون موجودة في مكان هو فيه أنا أول واحدة شوفته لما جه.. عاملته وحش علشان مضعفش قدامه بس لحد إمتى هستحمل ياريتني كنت أخته في الرضاعة أنا كمان زي ورد ياريتني ما كنت بحبه يا
غزل ياريتني. 
_تعالي يا آية في حضڼي تعالي.
بعيط من غلبي وۏجعي. أهل الحب صحيح مساكين والله مش بس مساكين دول كمان موجوعين ومش مرتاحين. 
فضلت في حضنها شوية لحد
ما هديت بعدين خلتني أقوم أغسل وشي وألبس وأنزل معاها تحت. 
كان غيث وورد ووائل أخوها ومراته وباقي العيلة

موجودين أول ما نزلت جدو نادى عليا وروحت له ولقيته بيضمني لحضنه وقعدني جنبه كنت أنا على شماله وغيث على يمينه.
_عارفين حكايتي مع عاليا كانت إيه 
_ماما الله يرحمها حكتها لينا مرة إحكيها لهم يا بابا. 
_قول يا جدو المايك معاك. 
_كانت بنت الجيران كان حالهم أحسن مننا شوية كنت بشوفها كتير من وهي بضفاير كبرت قصاد عيني وتعلقي بيها كبر يمكن كانت هي حافز كبير إني إهتم بتعليمي علشان أدخل كلية حلوة وأشتغل وأتقدم لها بس من بعد الثانوي وبدأ ييجي لها عرسان مع كل مرة كنت بعرف فيهم كنت بزعل أوي وأحس إنها هتضيع قررت أشتغل في الأجازة ووقت الدراسة كمان ويبقى معايا مبلغ حلو علشان شبكتها وأعرف أرفع راسي قدام أبوها أنا أبويا كان مجهز لي شقتي بس كان لسة خارج من جوازات أخواتي البنات ف مكنش ينفع أشيله فوق طاقته وأقول له عايز أخطب في أجازة تالتة جامعة قررت إني هروح القاهرة وأدور هناك على شغل كبير حتى لو مش هنام الليل بس لازم أرجع معايا مبلغ محترم.. وعملت كدا فعلا ويوم ما رجعت كنت فرحان إني هروح أتقدم لها بس يومها أمي قالت لي إن متقدم لها ابن عمها وإحتمال كبير توافق حسيت وقتها بۏجع في قلبي.. حسيت إن حلمي بيتاخد مني بقيت عايز أشوفها بأي طريقة علشان أقول لها ترفضه كنت بدعي ربنا في كل صلاة إنها تكون نصيبي.. وبعد كام يوم عرفت إنها رفضته وقتها من فرحتي أول ما أبويا جه من شغله أخدته من إيده وروحنا نتقدم لها.. ووافقت وبقت ملك لقلبي وكنت طاير من
الفرح. وصدق ال قال الصبر مفتاح الڤرج. 
_واضح إنك بتحبها أوي يا جدو. 
_والله يا ورد عمر حبها في قلبي ما قل ذرة واحدة ومن بعد فراقهاالله يرحمها ما في واحدة شغلتني غيرها وإسألي أمك أهي هتقول لك إني عمري ما زعلتها أبدا الله يجمعني بيها يارب. 
_ربنا يطول في عمرك يا بابا. 
_إيه يا جدو بقا مش عايز تحضر فرحي 
_ربنا يكمل لك على خير يا حبيبة جدك وأفرح بآية هي كمان قريب إن شاء الله.
إيه الإحراج دا بقا! وطيت راسي بعدين رفعتها أبص على غيث كان بيبص لي بس مفهمتش معنى نظرته.
_غزل رني على ورد تطلع تبات معانا. 
_طيب وأنت قومي إعملي فشار. 
_حاضر.
_عيال أنا عايزة أزغرط هو أنتم إزاي هاديين وعندنا فرح بكرة كدا 
_إتهدي يا حلوة الساعة 2الفجر بطلي إزعاج علشان الجيران ميحبسوناش. 
_طب والله بكرة طول النهار هعمل ضجة وهيصة وخلوا حد يكلمني. 
_ورد هو أنت إتهبلتي 
_سيبيها يا غزل دي عبيطة ربنا يشفيها.
حدفتني بالمخدة وقعدنا نهزر لحد ما نمنا آخر ليلة لغزل معانا في البيت والله عايزة أعيط علشان هتسيبنا. 
قومنا بدري على صوت ماما وطنط نبيلة علشان نجهز الدنيا.
_المأذون على وصول. 
_شكلي حلو يا آية 
_أحلى من الحلى يا عيوني والله بسم الله أرقيك من عيوني وعيون كل ال يشوفك يا حبيبي. 
_آية تعالي كلمي باباك. 
_أستر يارب.
_نعم يا بابا. 
_غيث متقدم لك. 
_غيث مين 
_بت مش ناقصة هبل هو إحنا عندنا كام غيث! 
_طب ورب الكعبة ما حد أهبل غير ابن أخوك يا ماماهو دا وقته وأنا مش موافقة.
كنت لسة هخرج بس لقيت ورد بتشدني من الخمار وبتزعق.
_أنت عبيطة يا بت بترفضيه تاني وترجعي تبكي على الأطلال والله يا آية لو رفضتيه وراح خطب
غيرك وسمعت صوتك ل أوئدك. 
_سيبيها
يا ورد. 
_يا غيث إستنى بس. 
_خلاص يا ورد. 
_مرتاحة كدا
زقتني وخرجت فضلت لوحدي في الأوضة بستوعب
تم نسخ الرابط