وصية جدي كامله وحصريه بقلم ايمان شلبي

لمحة نيوز


انا اعتذرتلك
رفع أكتافه بحيره 
وانا قبلت اسفك بس اتقفلت ومش هقدر اتعشي
تصبحي علي خير
رديت بأحباط 
وانت من أهل الخير
تاني يوم
صحيت من النوم علي صوت الباب وهو بيخبط 
قومت مفزوعه وانا ببص يمين وشمال بحاول استكشف انا فين وايه اللي جابني هنا
لحد ما استوعبت اني اتجوزت امبارح
قومت فتحت الباب وانا بتاوب وبحط ايدي علي بوقي لقيته هشام
صباح الخ ايه ده بسم الله الرحمن الرحيم اعوذ بالله من ڠضب الله هش هش انصرف وربنا وربنا انا كنت حاسس ان البيت ده مش طبيعي
كانت ملامحه باين عليها الخۏف الحقيقي وهو بيرجع بظهره لورا
الله مالك ياهشام في ايه
لطم علي وشه وفضل يجري
يمين وشمال 
يالهووووي يالهووووي دي عارفه اسمي
يابني
مالك في ايه علي الصبح انت ملبوس
وقف علي الكرسي ورد وهو بيردح!
انا برضو اللي ملبوس ولا انتي بشعرك اللي عامل شبه سلك المواعين ده
برقت پصدمه ووقفت سقفت بردح وكأننا في موقف تكاتك
نعمممممم ياخويا سلك مواعين ده انا شعري حرير
اومااااااال
بصيت في المرايه اللي علي الباب واول ما شوفت شكلي وقفت صړخت بړعب
عاااااااا
نط من مكانه بفزع 
ايه في ايه 
جريت عليه پخوف 
عفريت يا هشام في عفريت واقف في المرايه انا خاېفه
شاور عليا ورد بابتسامه بلهاء 
قصدك ده 
اه ا انت شايفه !
قصدك علي ابو شعر منكوش ده 
ايوه هو
لا ياقلبي ده انتي 
هه 
ده انتي ياقلبي
بعدت عنه وبصيتله بقرف من فوق لتحت
ايه المشكله يعني لسه صاحيه من النوم طبيعي ابقي شكلي يخوف
هو انت فاكر انك هتقوم تلاقي

هيفاء وهبي قدامك ولا ملاك بجناحين زي ما بيكتبوا في الروايات دي اوشاعات يا هشام ياحبيبي اوشاعات
اوشاعات!!!
قعدت علي الصفره اللي كان عليها اكل وبدأت اكل شبه المفجوعه وهو واقف يبصلي بذهول
اتكلمت والأكل في بوقي 
مالك متنح ليه ما تيجي تفطر يا راجل البيت بيتك
افطر ايه بقي ده
انتي خلصتي الاكل اللي انا حضرته كله!
قل اعوذ برب الفلق بالهنا والشفا علي قلبي
ده بدل ما انتي اللي تقومي تحضريلي الاكل زي اي زوجه يوم الصباحيه ياشيخه حسبي الله ونعم الوكيل
رديت بتشنج 
ليه ياخويا وانا كنت الشغاله اللي ابوك اللي هو عمي يعني جبهالك وبعدين احنا مش متجوزين عن حب ده مجرد جواز مصلحه يعني انا مش ملزمه اعملك حاجه 
رد بأحباط
ياشيخه منك لله وانا اللي فاكر قلبك هيحن وهتحبيني ونعيش في تبات ونبات ونجيب صبيان وبنات
ضحكت بسخرية وانا بشرب بوق مايه بتوتر حاولت اخفيه
تبا لاحلام البسطاء شكلك بتقرأ روايات كتير
اتنهد بضيق وقعد قدامي علي الصفره وبدأ يأكل من غير ما ينطق حرف زياده
ثواني والفون بتاعه رن 
فضولي خلاني ابص علي الاسم لقيت رقم متسجل بأسم منونتي !!!
منونتي وحشتيني
رفعت حاجبي بغيظ وسندت خدي علي ايدي وانا ببصله بترقب وفضول
لا لا ياقلبي انتي فاهمه غلط دي مش جوازه حقيقيه ده 
شديت منه الفون بعصبيه وقفات في وشها وانا پصرخ في وشه 
انت عبيط عايز تقولها سبب جوازنا عشان تروح تقول لجدك
جز علي أسنانه ورد بغيظ
احترمي نفسك ياروان
بلا روان بلا زفت بقي ياأخي اكبر شويه واعقل وفكر في كلامك قبل ما تقوله
خليك قد المسؤوليه
ولو مره واحده في حياتك متضيعش كل اللي احنا عملناه بالتفاهه بتاعتك 
وياريت ياريت تحترمني زي ما بحترمك ومتكلمش بنات
ربع أيده في بعض برفعه حاجب 
افهم من كلامك انك غيرانه 
اغير علي مين عليك انت!
رد بعبث
اه عليا أنا 
ضحكت بسخرية 
لا اللي بيغير ده بيحب وانا مش
بحبك عشان اغير عليك 
الفصل الثاني
بصلي ورد ببرود 
شعور متبادل يا بت عمي 
عشان كده انا مش هكمل في اللعبه السخيفه ديه وهنسحب
اتنفضت من مكاني بفزع 
نعمم يعني ايه مش هتكمل
هز أكتافه ببرود ولا مبالاه 
يعني مش هكمل وهنتطلق 
انا ليه اضيع شهر ولا اتنين من عمري واعيش في كذبه عشان شويه ملاليم 
ابتسمت بسخرية بربع ايدي وببصله من فوق لتحت 
تمام بس متنساش أن عمي قالك أنك لو رجعت في كلامك وطلقتني قبل ما الورث يتكتب لا انت ابنه ولا يعرفك ووقتها هيحرمك من كل مليم بتاخده منه
قعدت علي الكرسي وحطيت رجل فوق التانيه ببرود 
يعني هتبقي علي الحديده وخاصه انك محيلتكش ولا مليم ولا حتي عندك شغلانه تقدر تشتغل وتصرف بيها علي نفسك
انتي بتعايريني!!!
رفعت راسي وبصيتله بتحدي 
بعرفك الحقيقه مش بعايرك!
انت من غير ابوك متسواش حاجه ياحبيبي 
من وانت صغير معتمد عليه لحد ما بقيت شاب ومسؤول من نفسك مازلت معتمد عليه في كل حاجه 
في حين أن اللي قدك دلوقتي فاتحين بيوت من عرق جبينهم
اقولك نصيحه يا هشام 
مفيش بنت بتحب الشخصيه الضعيفه اللي زيك 
لو فاكر أن في اي بنت قربت منك عشان بتحبك أو عشان جمال
عيونك تبقي غلطان!
كل اللي قرب منك كان لمصلحه 
والدليل أن كل واحده فيهم اخدتلها يومين تلاته في العز والهنا وهوب فلسعت لأنها مقدرتش تستحملك و 
انتي طالق ياروان
قاطعني بجملته اللي مكانتش متوقعه علي الاطلاق
وقتها قلبي اتخلع وجسمي اتنفض تلقائيا وانا بحاول استوعب أن كل حاجه خططت لها انتهت في لمح البصر!!
قام وقف وسند بأيده الاتنين علي الصفره وهو بيميل بجسمه وبيبص في عيوني
بلغي اهلي أن هما مش هيشوفوني تاني 
بلغيهم اني مش محتاج لفلوسهم واني هشتغل واعتمد علي نفسي انا مش مسامحهم لا دنيا ولا آخره علي كل لحظه حسسوني فيها بالعجز والضعف وكل لحظه صمموا علي حاجات عكس رغبتي وانا وافقتهم مش خوف منهم زي ما هما مفكرين وافقتهم لاني طمعان في جنه ربنا وعارف أن اللي بيبقي بار بوالديه ربنا بيجازيه لما كان ابويا يضربني وانا بقف استسلم برضو مكانش ضعف مني كان احترام لأنه مهما عمل ابويا
عايزه تعرفي انا ليه مش بشتغل وبعتمد علي فلوس ابويا !
لاني حاولت كتير وفشلت انا مش دكتور ولا عمري كانت رغبتي ابقي دكتور انا بكره شكل الډم وجسمي بيتنفض من غرزه الحقنه انا مش لاقي نفسي في المهنه ديه ولا حتي في الكليه ديه لكن في النهايه دخلتها عشان ارضيهم رضيت بالأمر الواقع وصبرت واتحملت لكن خلاص صبري نفذ
مبقتش قادر اتحمل
حتي انتي يا روان لما وافقت اتجوزك مكانش عشان طمعان في ورث جدي كنت طمعان في قلبك كنت فاكر انك الوحيده اللي هتفهمني زي زمان لكن الواضح اني كنت غلطان كنت متوقع الكلام ده من اي حد غيرك انتي
انا مش ضعيف ولا جبان ولا
طماع انا كنت محتاج ايد تتمدلي كنت محتاج كتف ارمي عليه حمولي وشخص ويسمعني ويفهمني بس واضح اني غلطت في
 

تم نسخ الرابط