اسكريبت طال غياب الحب بقلم ياسمين الكيلاني

لمحة نيوز

اقدملك بقا ملك خطيبتي 
اختفت الإبتسامة من علي وشهم فجأة مع أول نظره جت بينهم الوضع اختلف 
كانت بصاله پصدمه كبيره جواها لما شافته قدامها بعد السنين دي كلها وهو واضعه مفرقش عنها كتير مكنش قادر يفرح أو يزعل أنه بعد السنين دي كلها لقاها قدامه وخطيبة صحبه ! 
اي يا جماعه مالكم بس اقولك بقا يا ملك الواد دا رغم أنه ناجح ف حياته المهنيه لكنه فاشل جدا عاطفيا ودا عشان السنيورة اللي حبها بعدين اتخلت عنه ولحد دلوقتي لسه بيح 
قطع كلامه وهو بيبصلها بكل ۏجع وصدمه 
كنت كنت بحبها يا كريم بس خلاص مبقاش لها وجود 
يا ساتر يا رب انت عرفت حاجه عنها من بعد ما سابتك 
اتكلم بأسي وجمود
ماټت 
كانت بتسمع كلماته وقلبها بيتجرح من تاني وكتمت دموعها واشتياقها جوه جفونها 
استأذن ادم بهدوء وسابهم ومشي يقابل الضيوف اللي ف الحفلة 
كريم عن اذنك هروح الحمام 
مالك يا ملك شكلك تعبانه 
مفيش انا بس هدخل الحمام وهبقي كويسه 
سابته ومشيت ودخلت المكان وقفلت الباب عليها وقعدت ف الارض ټعيط جامد وهي ضمھ رجليها وبتفتكر اللي حصل معاها من خمس سنين فاته قبل ما ادم يسافر ويمشي من حياتها 
انا هستناك يا ادم تبعتيلي اوعي تنسي !!
انا ممكن انسي الدنيا كلها إلا انت يا ملك اول ما ابعتلك هتلاقي كل حاجه جهزة هستناكي تيجي وتنوري البيت 
ابتسمت بحب وهي بتودعه قبل ما يسافر لحد ما فات شهر وموصلهاش حاجه منه حاولت تتصل بي اكتر من مره مردش لحد ما جتلها رسالة أنه اتجوز بنت هنا ف لندن واتبعتتلها صور ليهم وهما مع بعض 
كانت صډمه كبيره ليها مفقتش منها غير والباب بيخبط عليها جامد ففتحت الباب بتعب شديد لقت كريم قدامها

محستش بنفسها إلا وهي بتميل عليه والدنيا اغمقت ف عينيها 
بعد ربع ساعه فتحت عينيها لقت نفسها ف اوضة وكريم قعد جنبها بقلق وهو واقف من بعيد بجمود عكس اللي جواه ف اتكلمت بتعب
كريم اي اللي حصل وانا فين 
متقلقيش يا حبيبتي احنا لسه عند ادم بس يظهر إنك تعبتي شويه وادم كترة خيره ساب الحفلة كلها وجبلك الدكتور 
وقف كريم واعتذر ل ادم 
اسف يا ادم انا عارف إن الحفلة باظت والدنيا كلها اتقلبت بسبب اللي حصل 
متقولش كده يا كريم دا كان لازم يتعمل المهم حمدلله علي سلامتها 
قرب كريم منها وباس ايدها بحنيه كبيره واتكلم بحب تحت نظرات ادم
اصلك متعرفش ملك غاليه عندي قد اي!! 
دي مش بس حبيبتي دي بنتي واختي وصحبتي 
اتكلم ادم بحزن كبير 
ربنا يخليكوا لبعض عن اذنكم هوصل اجيب حاجه وجي علي طول البيت بيتكم 
مشي بهدوء بارد قدامهم لكنه اول ما نزل وسائق العربيه بان ضعفه تاني وحبه ليها اللي منتهاش ذي ما قال ولا حتي قدر انه ينساها ! 
اتكلم بتعب كبير وڼار جواه 
ليه يا ملك!! لييييييبيييييييييييييه 
حاولت ملك تقوم عشان تمشي لكن كريم مناعها
استني يا ملك انت تعبانه و 
انا عايزه امشي ارجوك يا كريم مشيني من هنا 
استغرب جدا طريقتها ورجائها انها لازم تمشي حاول يفهم السبب لكن ادم دخل فجأة وكان معاه حبة عصاير وحاجات تانيه كتير 
يبني كده تتعب نفسك ما احنا كنا هنجيب واحنا نزلين وبعدين اي دا انت عرفت منين إن ملك بتحب المانجا !
حس

انه غلط ف اتكلم بهدوء
مهو انا ملقتش غير المانجا !
ابتسم كريم بهدوء واداها العصير ف شربت منه حبه وجت تسند الكوبايا ف اتزحلقت السلسلة من علي الطربيزة 
جي كريم يمسكها
لكن ادم لحق وجبها بسرعه من قدامه 
اي يا بني مالك خۏفت كده ليه !
مفيش بس دي حاجه غاليه اوى عندي ومبحبش حد يمسكها غيري 
ظنت انها هديه من حبيبته التانيه ف اضايقت جدا واتكلمت باندفاع
كريم انا بقيت كويسه يلا بينا 
اصرت انها تمشي بعد ما حست ب الضيق من ناحية خصوصا بعد ما بين اهتمامه الكبير ب العقد اللي ف ايده 
ملك انت كويسه 
الحمدلله يا كريم عن اذنك هدخل ارتاح هكلمك الصبح 
قفلت الباب بهدوء بعد ما مشي ودخلت اوضتها وفتحت باب الذكريات من تاني لأكتر انسان حبته 
مسكت صورة قديمة تجمعها بي واتكلمت بۏجع جواها
ليه يا ادم ! انا اذيتك ف اي عشان تجرحني كده! 
حاولت انساك بطرق كتير ومعرفتش 
ليه تيجي وتهد كل الاحلام اللي بنيناها سوي!
كانت حاسه ب خذلان كبير جواها وحزن محاوطها من اشتياقها لي
ف نفس الوقت اللي هو كان واقف فيه قدام المرايا وبيغسل وشه عشان يفوق ويبرد الڼار اللي ملته من ساعة ما شافها 
بص لنفسه ف المرايا واتخيل صورتها قصاد عينيه واتكلم بۏجع معرفش يخبيه
مش قادر اقولك وحشتيني ذي زمان! 
للدرجة دي نسيتي حبنا! 
ونسيتي كل حاجه خططنا ليها عشان منفترقش!
مواقف يمكن متوجعش علي قد ما الكلام ممكن يجرح وميلقيش اللي يهون عليه ذي الأول 
أنت ازاي تعمل حاجه ذي دي من غير ما تقولي أو حتي تاخد برأيي!!
فيها اي يا ملك ادم صحبي من زمان وهو عزمني مره وجي الوقت اردهاله 
خلاص اعزمه أنت مدام صحبك 
مينفعش لأن نرمين جايه معاه 
ايديها اترعشت وهي ماسكه الكوبايات ف اتحكمت ف اعصابها واتكلمت بحزن
مين نرمين! مراته
لا هو قالي انها صحبته وف نفس الوقت سكرتيرته الخاصه بس باين كده فيه مشروع جواز
بينهم لأن ادم متعرفش علي ولا واحده من بعد حبيبته الأولي 
طيب خلاص يا كريم خليهم يجوا وانا هحاول اكون لطيفه معاهم 
قرب منها بحب وحنان 
انا عارف إنك جميله يا ملك ودا اللي حببني فيكي بس ادم والله لو عرفتيه فعلا هتحبيه ذي ما انا بحبه 
باس ايدها بهدوء ف لحظه شرودها ومشي 
حاسة انها بتتعاقب علي كل سنين عمرها اللي فاتت والايام اللي جايه 
ملك لو سمحت تعملي فنجانين قهوه ليا ولأدم وبعدين يلا قومي الناس وصلت 
خلاص يا كريم ثواني واكون عندك 
ماشي يا حبيبتي اه نسيت اقولك القهوه بتاعتي ذي العادة انت عرفاني بحبها ساده وادم 
عارفه عارفه مظبوطه وف كوباية 
لحظات واستوعبت اللي قالته وهو كمان استغرب جدا انها عارفه كويس نوع القهوه بتاعته 
ملك عرفتي منين إن ادم بيحب القهوه ف كوباية دايما مش فنجان وكمان مظبوطه 
اتوترت جدا واتكلمت برتباك
مهو مهو أنت اللي قولتلي!
مش فاكر إني قولتلك حاجه ذي دي 
افتكر صحبه اللي قاعد بره ف اتكلم بتسرع
طب يلا اعملي القهوه وانا هقعد معاهم بره 
اتنفست بصعوبه بعد ما مشي وشاردة ف ذكرياتها القديمه
الله الله اي الرضا دا يا ست ملك!
عشان تعرف بس إن خيري عليك 
شرب من القهوه بحب واتكلم ببتسامه
طول عمرك فهماني يا ملك 
ومين يفهمك غيري يا دوكش بس

يكش يتمر 
الله ليه الوش دا! انت كدا هتخليني افكر ف واحده غيرك اشرب معاها قهو 
خدت كوباية القهوه واتكلمت
بغيره وغيظ
فكر كده تعملها واخليك أنت وهي تطفحوها يا ادم 
قرب منها وخد القهوه بحب
هو انا اقدر يا ملك دا القهوه لو مكنتيش انت اللي تعمليها مشربهاش 
ابتسمت بحب وحنان كبير علي حبه ليها 
ملك
القهوه يا حبيبتي 
فاقت من شرودها وراحت بسرعة عملت القهوه وطلعت قدمتها بهدوء ورحبت
 

تم نسخ الرابط