رواية حب بعد عداوة بقلم دنيا محمد
المحتويات
وقعدت انا مع قمر ف البيت
محمود بستغراب تعبت مالها فيها اي
نسمة بارتباك وتوتر شديد محمود. لاحظه معرفش حصلها اي انا هدخل انام بقي
محمود شك ف توترها وسكت وراح يقعد
بليل صحي يوسف من النوم وكانت سارة نايمة بتعب
يوسف. فاق واتصل ب ابوه
محمود بحب عامل اي يابني وحشتني
يوسف بحب ونت كمان وحشتني يا بابا انا كويس.. المهم عايزك تيجي انت وماما بكره عندي
محمود بحب تمام يابني طمني ع مراتك امك قلتلي انها تعبت وراحت المستشفي
يوسف بسخرية والله طب ومقلتلكش تعبت من اي
محمود زاد الشك ف نسمة اكتر لي يابني
يوسف بتعب بكره ي بابا هتعرف
قفل مع ابوه وراح عند تسجيل الكاميرا الي ف البيت وشغله
واټصدم اول مشاف امه هي الي بتحط حاجة ف العصير بتاع سارة. وكل حاجة حصلت جت ف التسجيل وكان يوسف مصډوم ف امه
يوسف بحزن تمام ي امي انتي مصرة تخليني اعيش تعبان بس انا هخلص كل ده
صحيت سارة من النوم بتعب
وبتمشي بالعفية عشان بطنها آلماها
يوسف راح عليها وقال اي الي قومك انتي تعبانة ارتاحي
سارة برفض لا لا هعمل عشا انت متغدتش
يوسف بتعب سارة اقعدي ونا هعمل العشا ع اقل لحد متخفي بس
سارة دخلت تقعدف. طربيزة المطبخ تشوفو هيعمل الاكل ازاي
يوسف مكنش عارف يعمل اي
ف سارة بدأت تقولو يعمل اي وعمل العشا والمشروب وخرج الاكل برا وخرج سارة عشان تاكل
واكلو مع بعض وبدأ يوسف يتكلم
يوسف بتساؤول هو اي الي حصل ي سارة والسم ده دخل جسمك ازاي
سارة بتعب وتنهيدة اخر حاجة فكراها شربت العصير لقيت تقطيع في بطني رهيب جدا وۏجع وقعت علي الارض قدام ممتك وهي معملتليش حاجة بلعكس لقيتها بتشدني من شعري وتضربني ف بطني اكتر
يوسف بحزن وحضنها انا اسف ب سارة اسف بجد كل ده بسببي
سارة بطبطة عادي ي يوسف الحمد لله انا راضية بقضاء ربنا واكيد مش هعترض ع حاجة
يوسف باس ايديها هعوضك عن كل ده صدقيني بس افوق
سارة بطيبة خلاص ي يوسف مفيش حاجة
بسببك
يوسف كان بيبتسم بحب علي طيبتها وسكوتها حتي وهي كانت علي وشك المۏت
تاني يوم
الكل كان متجمع سارة ومحمود ونسمة ويوسف
كان يوسف بيقولهم
_ هشغل حاجة دلوقتي وعايز اعرف اي السبب
نسمة كانت متوترة وخاېفة جدا
يوسف شغل الفيديو وكان فيه يوم ما نسمة ضړبت سارة ب القلم ويوم ما حطت السم في عصير سارة
محمود كان شايف كل ده ومصډوم من مراته اللي معندهاش قلب وانها ازاي تعمل كده ف مرات ابنها
ونسمة خاڤت جدا وبتقول محصلش
يوسف بصلها بتعب وسخرية وحزن
وسارة مصډومة من الي عملته وحطت السم ف العصير
محمود پغضب انتي طالق ي نسمة
نسمة پصدمة انت ازاي طلقتني انت مچنون دنا وقفت جنبك وضيعت عمري كلو
محمود ضربها ب القلم ويوسف كان واقف ساكت
نسمة بصړيخ
يوسف بتفشي اه فرحان وفرحان جدا كمان
نسمة پغضب كلو منها هي الي قلبت الدنيا علينا كلنا
وقامت خدت سکينة من المطبخ وجريت علي سارة وحاولت ټقتلها
يوسف لسه بيشد السکينة من ايد امه لولا انها جرحت.
يتبع..
الفصل السابع
ونسمة ماسكة السکينة وعايزة ټقتل سارة يوسف بيشد السکينة من ايد امه بس وهو بيشدها جرحت ايديه بيها جامد
سارة بصړيخ يووسف
محمود شد نسمة وضربها ب القلم انا بكرهك ومشوفتش حد زيك ف بجاحتك. وقرفك وزقها وقعت علي اللرض ويوسف كانت ايديه ۏجعاه جدا وسارة جريت تحيب علبة الاسعاف الاولية وبدأت تعقم الچرح وتربطهولة بشاش
يوسف بعد ما خلص قام وقال لامه بكره
_ انتي بتعملي كل ده لي لي بتكرهيها كده عملتلك اي
نسمة بغل عشان انا اتعمل كده فيا وهي عايزة تاخد كل فلوسك انت مش فاهم حاجه
يوسف بقرف كل الي اقدر اقولهولك انك مريضة عشان خصل فيكي كده زمان آثر فيكي
نسمة بزعيق محدش شاف المر غيري كانت تبقي مرات اخويا مشغلاني خدامة عندها وتفضل ټضرب فيا وتذلني وجه يوم واتعلمت وقټلتها ومحدش عرف انها اټقتلت هما مفكرين انا هربت او ماټت مۏتة ربنا لاكن لاء انا الي سلطت عليها ناس ټقتلها واخويا ميعرفش حاجة من دي طبعا
نسمة اكملت پحقد ع قد ما كنت بحب نور جدا ف انا كنت ھڨتلها لانك مدلعها ومعايشها ملكة بس للاسف وهي بتولد قمر ماټت ف ربنا الي خلصها مني.
يوسف سامع كل ده ونزلت عليه صدمة خلتو ميعرفش يتكلم بسبب جرايم امه واتاكد انها مريضة نفسية
نسمة بكره ونظرت ل سارة ودي برضو نهايتها علي ايدي ومحدش هيمنعني اني اقټلها انا بكرهك ي سارة وھقتلك زي الي فاتو ولو حكمت اني اتحبس فيكي هعمل كده برضو
يوسف اتكلم بدموع انا مش مصدق اني اتربيت مع كل الحقد والانانية الي فيكي دي كلها انتي ازاي كده
ازاي جالك قلب تقتلي مرات اخوكي.. لا وكمان كنتي ناوية تقتلي مراتي وطبعا حضرتك زعلانه لانها اټوفت وهي بتولد قمر صح
_طب افرد بقت عايشة كنتي برضو هتحزني قلبي عليها وتخليني عايش مكسور زي دلوقتي
يوسف بكره انتي مستحيل تبقي ام انتي واحدة انانية وعندك حقد ونقص كبير ونا الي هخلصو بنفسي
وشاور لابوه يمسكها جامد
محمود كتفها حرفيا ويوسف طلب البوليس
وبعد معافرة انها تفلت من محمود معرفتش والشرطة جت ويوسف حكي كل حاجة واخدوها ومشيوا
نسمة وهي ماشية مخلصتش هطلع وهقتلكم كلكم
يوسف بص عليها بخذلان وكره
يوسف مستحملش اكتر من كده ودخل اوضته وفضل يكسر ف كل حاجة
محمود بهدوء شوية وخشيله ي سارة خليكي جنبه هو محتاج ليكي
سارة اتنهدت وهزت راسها بحاضر
محمود مشي راح ع بيته وسارة دخلت ل يوسف لقيته قاعد ع ارض بحزن وضامم رجليه ل صدرة
سارة
قربت منه وقعدت جنبه
سارة بحب يوسف انا جنبك وهفضل معاك ونا هعوضك عن كل حاجة طبعا عارفة اني مش هعرف اعوضك عن امك بس اهو بنحاول
وشدته ل حضنها يوسف دحل ف حضنها جامد وحضنها بقوة وكان بيعيط بصوت عالي كان مشهد يخلي الواحد يعيط بجد
عند محمود ف البيت
دخل اوضته زلقي صورة نسمة بصلها بابتسامة مکسورة
محمد بحزن.. ع قد ما كنت بحبك جدا وكنت فرحان لانك. ام لولادي الاثنين الي مليش غيرهم علي قد ما كرهتك اول مشوفت كل ده منك وكبريائك وغرورك والپهدلة لبنت الناس الي مع يوسف
اتنهد ونزلت منو معة علي العمر الي كان كلو كدب
_ خذلتيني ومش هتعرفي ترجعي قلبي تاني
في القسم كانت نسمة قاعدة وبتتكلم بعصبية
_ ايوة انا الي عملت كل ده ولو خرجت هخرج واعمل اكتر من كده وانتقم من ال مرات ابني ھڨتلها لاكن انا بحب ابني ومقدرش أذيه
الظابط بتعب والله شكلك مچنونة انا هجيب حد يكشف عليكي
وب الفعل طلع عندها مرض نفسي شديد واتحولت علي مستشفي الامړاض النفسية
في يوم كانت الدنيا ليل وقمر نايمة ويوسف كان مع صحابو وسارة قعدو لوحدها
سارة قامت لبست فستان اسود كب وفيه شفونه من البطن وحطت عطرها السحري وكانت في غاية الجمال الفستان الي بيبرز بشرتها البيضاء ولمسات الميكب الي
برزت ملامحها اكتر عيونها الساحرة الجميلة شفايفها الحمراء المكتنزة الفستان الرقيق الي لونه جميل قبل الركبة بشوية وكان ستان
وبعد شوية كانت عاملة عشاء رومانسي وضوء جميل هادئ
ورد احمر وشموع
سارة اتنهدت بحب انا حبيت يوسف ولازم اثبت ليه حبي
وبعد شوية يوسف رجع من برة ودخل اوضته لقي المنظر المبهج الجميل ده
يوسف بص علي سارة الي كانت في غاية الجمال وكان مبتسم علي جمالها
سارة راحت عنده وبصتله بحب
سارة بتغميضة عين وحب يوسف انا.. بحبك
يوسف غمض عينيه وحضنها لما سمع الكلمة دي لان ب الفعل يوسف حبها جدا بكل حاجة وطبعا نور ف قلبه بس حب تلك المچنونة التي تصيبه بجلطة بجمالها
سارة بحب اقعد يلا دنا عملالك حتت اكل تاكل صوابعك وراه
يوسف قعد وكان مبتسم وبياكل وهو بيبصلها
وبعد شوية خلصوا اكل ويوسف قال
_ روحي اتوضي والبسي الاسدال نصلي عشان نبدأ حياتنا ببركة ربنا
سارة راحت بخجل واتوضت ولبست ويوسف صلي بيها ركعتين وبعدها قرء دعاء الزواج وايديه علي راسها بحب
وبعدين خلص وبصلها بحب وشالها و اصبحت سارة زوجة يوسف شرعا وقانونا
وبقت سارة حرم يوسف رسمي
يتبع..
الفصل الثامن
صحي يوسف وكانت سارة نايمة في حضنو يوسف بص عليها وحس انو بقا بيحبها
يوسف في نفسه سامحيني ي نور انا حبيت سارة بس انتي كنت بعشقك ونا مش جايب سارة اركنها وحبيتها
شوية وسارة قامت من نومها وبصت ع يوسف
سارة اتحركت وبتطلع من حضنو
يوسف بابتسامة وسيمة صباحية مباركة
سارة اتكسفت وقالت الله يبارك فيك
قامت تاخد دش وطلعت تشوف قمر لقيتها صحيت اخدتها اكلت قمر وحضرت الفطار ليهم
كانو قاعدين ع فطار
يوسف بهدوء ابوكي كان طالب مني يشوفك ي سارة
سارة عينيها دمعت يوسف معلش انا مش عايزة اشوف حد
يوسف بص ف عينيها الحزينة وقال سارة انا جنبك شوفيه عايز يقولك اي ونا جنبك مش هسيبك
سارة اتنهدت بتعب خلاص تمام ي يوسف.
بليل كانت سارة قاعدة وماسكة قمر بس تليفونها رن
سارة استغربت لانه رقم غريب الو
رقية اي ي سارة نسيتي صحبتك ياعني
سارة بفرحة اي ده رقية مش معقول بقالك كتير جدا مختفية
رقية معلش بقا مانتي عارفة اني مشغولة بكذا حاجة ف شغلي
دي رقية صاحبت سارة مش بتحب سارة بس مبينة انها صاحبتها وبتحبها وهنعرف اسباب كرهها ليها..
رقية ونتي عاملة اي ف جوازك بقا
سارة الحمد لله بخير وهو ابن حلال وبيعاملني كويس
رقية بغيظ امم طب وبيجيلك اي حاجة انتي عايزاها
سارة بتسغراب اكيد ي رقية منا مراتو
رقية بغل تمام.. انا عايزة ابقي اجي. عندك اشوفكم واشوف بنته القمر
سارة بحب طبعا ي قلبي انتي تنوري اصلا
رقية بتمثيل ماشي ي حبيبتي هجيلك بكره بليل
سارة بحب تمام ي حبيبي وقفلت
يوسف دخل البيت بعد مرجع من بره
سارة استقبلته
_ هعملك حاجة تشربها والعشا
يوسف هز راسو.
سارة كانت بتعمل الاكل بحب
سارة بكسوف يوسف كنت عايزة اطلب منك طلب
يوسف بستغراب مالك في اي متقولي
سارة فيه وحدة صحبتي ينفع تجيلي بكره
يوسف بتعب سارة حبيبتي ده بيتك ياعني تحيبي فيه الي انتي عايزاه متحسسنيش اني بعطف عليكي لان ده ملكك وبيتك
سارة بحب باسته من خده شكرا ي حبيبي
يوسف ابتسم ليها بحب
يوسف باين عليه الحزن
سارة مالك ي يوسف
يوسف بتعب امي وحشتني مكنتش متخيل كل ده يطلع منها دمرتلي حياتي
سارة قامت حضنتو وقالت ونا جنبك ومفيش حاجة وحياتك زي الفل بس عشان خاطري متزعلش
يوسف حضنها بقوة وحس ان حضنها الوحيد الي بيرتاح فيه
يوسف بحب ياريت افرحك ع قد وقوفك جنبي وحبك ليا تعرفي ي سارة اني حبيت كل حاجة فيكي حنيتك وقلبك الابيض وحضنك الي برتاح فيه من تعب اليوم
سارة بخجل وضحك عشان الكلام الي قمر ده هديك حضڼي كل يوم لما ترجع من بره ف اي وقت تطلع فيه تعبك وهمومك
يوسف باسها بحب
نسيب الناس الي معندهمش ډم دول ونروح للحربوقة
رقية بغل انا لازم اخد حاجة من فلوس جوزها ده
رقية پحقد هي تعيش مرتاحة هي علطول الي تاخد كل حاجة ليه
تاني يوم
صحي يوسف وراح الشغل وسارة قامت تشوف البيت محتاج اي وعملت حاجات ضيافة ل رقية
وبليل يوسف كان قاعد هو وسارة والباب
يوسف استغربها اتفضلي
سارة جت من وراه وقالت ل رقية تدخل دخلت رقية وكانت بتبص للبيت بانبهار
ورقية قعدت ويوسف
متابعة القراءة