رواية كاملة بقلم منه ضياء
كنت داخله البيت راجعه من الشغل وتعبانه ع اخري ومش طايقه حد ولا حتى نفسي دخلت وقولت السلام عليكم..
لقيت بابا و ماما بيردوا عليا من غير نفس وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حطيت الشنطه ع الكرسي و وقفت قدامهم خير ف حاجه..
ماما احم.. ايوه ابن عمك شريف جاي انهارده يتقدملك و هتقعدي معاه..
اتكلمت بضيق تاني ي ماما تاني!! هو انا مش قولت اني مش عايزه اتجوز..
بابا رد عليا پحده انت بيجي ليكي الغريب مش عجبك ولا حتى القريب.. ادخلي غيري و ارتاحي علشان هما هيجيوا ع الساعه 7 تكوني جاهزه..
دخلت الاوضه بتاعتي وانا مدايقه بجد..
نسيت اعرفكم بنفسي انا نسمه عندي 24 سنه و بشتغل ممرضه و مش عايزه اخد خطوة الجواز دلوقتي خالص لاني مش مستعده..
نرجع تاني دخلت الاوضه و غيرت هدومي و صليت العصر و اخدت مصحفي و قعدة ع طرف السرير و بدات اقرا بعض الايات من القرآن الكريم.. لفت انتباهي صوت رسايل كتير واتس و ماسنجر حاولت كتير اني اتجاهل بس كان عدد الرسايل كتير جدا صدقت و قفلت المصحف و حطيته جنبي ع الكمود و مسكت الفون ولقيت كذا رساله من رغم غريب..
اي ي قمر..
مش هتردي..
ع العموم بكرا بالكتير هتكوني معايا ي قلبي .. وبصراحه اول حد جه ع بالي انه ممكن يبعت الرسايل دي هو شريف
بس شريف ليه يقول متوافقيش ع العريس اللي هو نفسه شريف ده من فتره كبيره بيتحايل عليا اني اوافق..
فتحت الفون تاني وبعت..
انت مين!! وجبت رقمي ازاي! هو انت تعرفني اصلا و مين قالك اني جايلي عريس!!
لقيته شاف الرسايل ف نفس اللحظه اللي بعت فيها..
ولقيته بعتلي خمني انتي انا مين وانت هتعرفيني
انا مش عايزه اعرف انت مين..
لقيته بعتلي لو وافقتي ع شريف مش هيوصل البيت بتاعهم صدقيني
اول ماشوفت الرساله دي قلبي اتنفض و عملتله بلوك من خۏفي..
وافتكرت ان كان ف رسايل ماسنجر فتحتها لقيت شريف بعتلي ازيك ي نسمه عامله اي.. اكيد انتي عارفه اني جايلك انهارده علشان موضوع جوازنا.. علشان خاطري وافقي انا بحبك اوووي صدقيني والله بعشقك انا لو اطول اجبلك نجم من السما هجبلك علشان خاطري وافقي.. هكون عندك الساعه 7 بالدقيقه وبتمنى تفرحي قلبي بقا
سلام..
شوفت الرسايل و 100 فكره و فكره ف دماغي و مش فاهمه حاجه.. و خاېفه بس ليه هل انا خاېفه ع شريف انه يتاذى ولا انا خاېفه ع نفسي دي.. قطع تفكيري خبط ايمن اخويا ع الباب..
اذنت ليه بالدخول وحاولت اتظاهر بالثبات..
ايمن 32 سنه و متجوز وعنده بنت و ولد ريم و رحيم عندهم 5 سنين
اتكلمت تعالى ي ايمون..
ايمن دخل اي ي نسوم عامله اي ي عروسه..
انا اول ما سمعت كلمه عروسه قلبي اتقبض و الدموع اتجمعت ف عيني وبصتله بصمت...
لقيته اجي و حاوطني بدراعه اي ي نسوم مش ناويه تفرحيني بيكي بقاا.. انا عارف انك مش مستعده بس دي سنة الحياة.. وبعدين شريف كويس وانت عارفه ده
نسمه بس انا مش مرتاحه صدقني..
ايمن بصي انت اخرجي عادي واقعدي معاهم كانها زياره عاديه خالص واللي فيه الخير ان شاء الله ربنا يقدمه.
قومت وقفت وانا حاسه اني تايهه واجى ع بالي اني اقول لايمن ع الرسايل و كنت لسه هقولي لقيت عايده مراته بتنده عليه..
ايمن هسيبك انا بقي ي قمر و طبطب ع كتفي وخرج..
كنت متلخبطه وراحه جايه ف الاوضه ومش عارفه اعمل اي واي الحل!! ارفضه.. طب ما ارفضه وخلاص ما هو ده اللي انا عايزاه اصلا و ده بردو اللي عايزه الشخص المجهول اللي بعت الرسايل يا ربي اعمل اي..
دخلت غسلت و شي و خرجت نمت ع السرير والنوم غلبني للساعه 6..
عند شريف ف بيته..
شريف باين عليه الفرحه بس خاېف ان نسمه ترفضه زي مره اللي فاتت..
واقف قدام المرايا بيظبط شعره و ابتسامه قلق ع ملامحه..
دخلت عليه اخته ابتسام..
ابتسام بضحكه صافيه امسك ي شريف دي الساعه بتاعتك انت كنت ناسيها ف اوضة ياسر..
شريف اخد من ابتسام الساعه شكرا ي قلب اخوكي و البسي يلا معتش وقت..
ابتسام ماشي ي حبيبي ربنا يفرحك.
شريف حدفلها بوسه ف الهوا و كمل تجهيز نفسه..
ابتسام راحة تجهز و ياسر اخوهم بردو.
ياسر اصغر من شريف بسنتين عنده 27 سنه
ف اوضة ام
شريف..
كانت قعدة ع طرف السرير و زعلانه..
حازم ابو شريف دخل..
حازم اي ي فاتن مالك زعلانه كده ليه..
فاتن مش عارفه ي حازم ابنك شريف دماغه ناشفه ومش عايز بتجوز غير نسمه و بيحبها ومهوس بيها وهي مش بتحبه و مش عايزاه..
قرب حازم من فاتن وباس
راسها و ده بقا اللي مزعلك كده.. ي ستي اعتبري ان احنا رايحين زياره عاديه هو مش ادهم ده اخويا ولا لا..
فاتن ايوه معاك حق ادهم اخوك و نسمه بنت اخوك..
فاتن ابتسمت طب يلا علشان نلبس اصل انا
عارفه ابنك فاته رايح جاي ف الاوضه محسسني انها هتهرب..
اتكلم حازم بمرح انه الحب ي ساده..
عند نسمه..
نسمه صحيت من النوم و صلت المغرب و لبست علشان فات الكل ع وصول و كانت حاسه انها مش مدايقه زي كل مره و عندها قبول و ف امل انها هتوافق..
لبست فستان كشمير و خمار باللون الابيض وكانت بتعدله قدام المرايه..
دخل ايمن ها خلصتي ي عروسه.
بصتله بابتسامه خفيفه ايوه ي حبيبي خلصت اهو..
ايمن ماشي انا هقول ل عايده تيجي تقعد معاكي هنا..
بصتله ماشي ي حبيبي..
ايمن خرج و لفت انتباهي صوت الرسايل ع الفون وقلبي بدا يدق بقوه.. فتحت الرسايل..
وكان باعت من رقم غريب تاني..
اي ي مزهه جهزتي علشان ترفضي شريف زي المره اللي قبلها..
ساعتها حسيت ان قلبي زعل..
ارفض!!
عايده دخلت وانا قفلت الفون بلخبطه و حطيته جنبي..
عايده عروستنا اللي منوره بيتنا..
نسمه اهدي ي بنتي بقاا..
عايده بتمثيل الصدمه اهدى اعوذ بالله..
وبعدين سمعنا صوت جرس الباب..
بسم الله.....
سمعنا صوت جرس الباب وعايده اتكلمت بحماس اهو العريس اجي العريس اجى..
انا بدات اتوتر ومش عارفه اعمل اي.. ايوه ارفض خلاص انا قررت اني ارفض..
بره الاوضه..
ادهم و هدى مامت نسمه و ايمن واقفين بيسلموا ع شريف و حازم و فاتن و ابتسام وياسر وكان السلام بكل حب و صدق و فرحة وابتسامه عريضه مرسومه ع الوجوه..
ادهم والد نسمه اهلا اهلا نورتونا اتفضلوا كلهم دخلوا قعدوا مع بعض...
شريف قاعد بيتلفت حواليه و حرفيا ھيموت و يلمحها..
ايمن قعد جنب شريف اي ي برنس بتتلفت كتير ليه مش تهدى و تصبر كده..
نفخ شريف بلهفه و نفاذ صبر اووووف.. مانا هادي اهو..
ايمن اممم.. ماهو واضح ههه.
وبعد سلام طال بين الجميع حازم اتكلم احم.. طبعا انتم عارفين احنا جاين ليه.. وياريت بنتنا نسمه توافق مش كل مره اجيب ورد واجي وامشي وشي زي قفايا كده بتاع الورد هيكسب ع قفايا كتير ههههه..
الكل ضحك..
زين ان شاء الله خير..
ايمن قام علشان يجيب نسمه..
ايمن خبط الباب..
عايده فتحتله ودخلوا..
ايمن ساند ع الحيطه و مربع ايده وشايفني بفرك ف ايدي و متوتره خالص...
ايمن ي بنتي مالك متوتره كده ليه هو انا بقولك انهارده فرحك ده انا بقولك هتقعدوا مع بعض بس ولو كده هنقرا الفاتحه.. وغمز ولا انتي
عايده طب يلا انت و هي اخرجوا وانا هجيب العصير من المطبخ و جايه..
ايمن ماشي.
ايمن اخدني و خرجت وانا رجل بتقدم و رجل بتاخر و مش عارفه اعمل اي..
اتكلمت السلام عليكم ورحمة الله..
الكل و عليكم السلام ورحمة وبركاته..
اول ما دخلت لقيت شريف وقف اول واحد و مبتسم..
اول ماشوفته لا اراديا ابتسمت... و دخلت سلمت ع الكل وقعدة جنب ماما.. دخلت عايده بالعصير و قومت ساعدتها و قدمت لكل واحد كوبايه و اجى الدور ع شريف ولقيت ايمن اخويا قالي استريحي انت وانا هقدم العصير مكانك..
ضحكت جوايا من قلبي اوي ع منظر شريف اللي ضحكته اتحولت لغيظ.. اصل انا كنت قدمت للكل كان لسه بس شريف وايمن وعايده.. هههه ايمن لعبها صح..
قعدت جنب ماما و مامته و قعدنا نتكلم..
لقيت شريف بيقول استاذنكم بس اخد الانسه نسمه ف البلكونه نتكلم كلمتين..
زين اتفضلوا ي ولاد..
قومت معاه و انا دقات قلبي مسموعه للكل حرفيا..
دخلنا البلكونه و كان ف بينا مسافه مناسبه يعني..
ايمن قاعد و مراقبنا ايوه البلكونه قصادهم
لقيت شريف بيقولي عامله اي..
اجيت ارد لقيت
الكلام اتبخر ازاي مش عارفه..
حاولت اتكلم احم.. الحمدلله بخير وانت اي اخبارك.
شريف طول ما انت قدام عيني صدقيني ببقا كويس اوي..
اتحرجت وقولتله پحده شويه وبعدين!!!
شريف اسف.. والله اسف.
حسيته خاف ان يخسر حاجه كبيره اوي بجد قلبي اتقسم علشانه .. قولتله ولا يهمك..
شريف مش هتفرحي قلبي بقا..
بصيت ف الارض و هزيت راسي بالموافقه..
بصلي بزهول و عدم تصديق موافقه!! انت موافقه بجد!!! ي فرحة قلبك ي شريف و حلم اتحقق..
ايوه بجد انا حسيت ان فرحته مش قادر يسيطر عليها و لقيته خرج والضحكه منوره وشه..
خرجت وراه..
حازم اي رايك ي عروستنا..
بصيت ع شريف و لقيت ف عينيه فرحه متتوصفش بجد..
وقولتلهم ببتسامه خفيفه انا موافقه..
الكل فرح جدا و الكل بدا يهني و يبارك وانا من جوايا حيرانه و مش
عارفه انا ليه وافقت..
وبعدها قرانا الفاتحه و كنت شايفه شريف من فرحته مش مصدق و كل شويه يبص عليا بنظره اطبعت ف قلبي حرفياا..
وبعدها سمعنا اذان العشا كل الرجاله نزلت تصلي ف الجامع جنب البيت و احنا البنات دخلنا نصلي مع بعض جماعه..
خلصنا صلاه وعملت شاي للكل و اخدت الكوبايه بتاعتي انا و طنط فاتن و دخلنا البلكونه ندردش شويه.. ولمحڼا شريف والكل راجع من المسجد و طالعين ع البيت بس فاجاة سمعنا صوت رصاص و شريف وقع ف الارض و الكل اتلم عليه..
فاتن بصړيخ شررررررريف..
انا ف ثانيه قلبي وقع ومش عارفه اعمل اي نزلنا كلنا جري ع تحت..
زين
اطلب ي ايمن الاسعاف بسرعه مفيش وقت شريف دمه هيتصفى..
ايمن طلب الاسعاف وبعدها بدقايق كان الاسعاف وصل واخد شريف ع المستشفى..
وبعدها كلنا روحنا ع هناك و كل واحد حزين و بيعيط..
وصلنا المستشفى.. كانت الاسعاف وصلت قبلنا اصلا..
روحنا وسالنا عليه و عرفنا انه دخل العمليات جرينا ع هناك و كان عمو حازم واقف قدام الاوضه بيعيط..
سالته پخوف و رعشه ف صوتي ع.. عمو هو شړ يف حصله اي..
لقيته رد عليا بحزن وقالي شريف الطلقه اجت ف صدره ادعيله ي بنتي..
اول ما سمعته اټصدمت و نزلت ع الارض و اتكلمت بصړيخ...
كل ده بسببي كل ده علشاااااان انااا وااافقتت اتجوزواااا ي ريتني كنت رفااااضت اعااااااا
يااااا
رب لييييه كده اكيييييد هوووو السبب اناا ھقتلوا ايووووه انااا ھقتلوا بايدي وقومت ولسه هتحرك وقعت اغمى علياا..
ايمن شالها من ع الارض و قلقان عليها خالص.. عايده ندهت ع الدكتوره و عطيتها حقنة مهدئ لان هي باين عليها تعبانه...
بسم الله.. بعد مرور حوالي 3 ساعات ف المستشفى..
فوقت ولقيت ماما قعدة جنبي و خرج من العمليات!! هيروح انهارده ولا بكرا.. لا لا اكيد بكرا مش هينفع انهارده خالص.. انا نسيت اني ممرضه ولا اي..
ماما مسحت دموعي بايديها و قالتلي اهدي ي بنتي شريف الحمدلله الدكتور طمنا عليه و قال انه كويس والحمدلله ان الاصابه مكنتش ف قلبه كانت سطحيه شويه.. والدكتور قال شويه و يفوق.
حمدت ربنا بقلبي ان الاصابه موصلتش للقلب.. وقولتلها انا عايزه اشوفه واطمن عليه بنفسي..
هدي مينفعش ي حبيبتي الدكتور قال مينفعش حد يدخل عليه الوقتي..
قومت من ع السرير وماما حاولت تمنعني بس انا طنشت وخرجت ولبست البالطوا بتاعي و دخلت للدكتور اللي بيتابع حالة شريف..
خبطت ع الباب و مستنيه الاذن بالدخول..
سمعت الدكتور بيقول اتفضل..
دخلت احم.. السلام عليكم
الدكتور كريم وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.. اخبارك ايه دلوقتي كنت سمعت انك تعبانه.
رديت بهدوء و حرج احم.. الحمدلله بخير.. هي حالة الاستاذ شريف ممكن انا اللي اتابعها..
دكريم ايوه طبعا ينفع بس انت باين عليكي انك تعبانه فكنت ناوي اكتبلك ع اجازه يومين..
اتحركت خطوتين ناحية الباب لا شكرا انا كويسه و هتابع مع حالة شريف و انا هروح اشوف هو فاق ولا لا..
دكريم تمام ولو ف حاجه عرفيني ع طول..
رديت عليه وانا خارجه ان شاء الله خير و روحت ع طول ع الاوضه اللي فيها شريف.. لقيت قدام الاوضه اهل شريف. كلهم وبابا وماما وايمن وعايده معاهم و ريم و رحيم ف البيت مع خالتهم اخت عايده... دخلت من غير ولا كلمه وقبل ما اقفل الباب
فاتن نسمه
بنتي انا عايزه اشوف ابني بالله عليكي..
اتكلمت بحزن ع حالتها معلش ي طنط مينفعش حد يدخل عليه دلوقتي انا دخلت بحكم شغلي هنا يعني لولا اني ممرضه مكنتش دخلت وانا هطمنك عليه متقلقيش..
فاتن رجعت قعدت مكانها باحباط بعياط وانا دخلت الاوضه وقفلت الباب وانا حاسه اني تايهه..
قربت من شريف وانا شايفاه نايم ع السرير و متركبله اجهزه كتير اوي وهو مش حاسس باي حاجه.. تابعت الاجهزه وكله كان تمام.. قربت الكرسي و قعدة جنبه و لقيت دموعي نازله و اتكلمت بشهقات.. انا فوني اول علشان يشوفوا الرسايل ويصدقوني ع طول ايوه انا هعمل كده.. وقومت
مسحت دموعي و خرجت من غير ولا كلمه و جريت ع الاوضه اللي كنت فيها ولقيت فوني واخدته واجيت افتح الشات لقيت رسايل من نفس الشخص بس انا مكنتش شوفتها وفتحتها لقيته باعت..
بردو ي حب نشفتي دماغك و وافقتي عليه ع العموم انا وعدتك ومش هخلف بوعدي اهو حبيب القلب بقا ف المستشفى و محدش عارف ي ترى هيعيش اكتر من كده اصلا طب اتقابلنا قبل كده رد بقااا عليا رد..
لقيته بعتلي بكرا هتعرفي من نفسك ي قلبي
واټصدمت لما لقيته هو اللي عملي حظر.. قعدت مكاني ع الارض و قعدة اعيط..
بعد مرور حوالي ساعتين قومت علشان اتابع حالة شريف تاني وانا جوايا 100 فكره و فكره ي تري اعمل اي..
دخلت ع شريف و كان فاق بس باين عليه انه مش بقاله كتير فايق كان لسه بيفوق يعني..
قربت منه بدموع شريف.. شريف انت سمعني صح..
لقيته بصلي وقالي بتعب وصوت متقطع شايفك.. جنبي دايما ي.. نسمه حتى وانا نايم.. شايفك معايا..
مقدرتش ابص ف عينيه مانا السبب ف اللي هو فيه ده وقولتله الحمدلله انك بخير وقومت تابعت الاجهزه و حطيت حقنه ف المحلول و قومت علشان اطمن الكل انه فاق..
خرجت ولقيت الكل قاعد حزين بس بابا اخد ماما ورجعوا البيت لان ماما كانت تعبانه اوي..
اتكلمت وقولت احم.. بطمنكم و اقولكم ان شريف فاق و ممكن تشوفوا بس شخص واحد بس اللي يدخل ولما يخرج حد تاني يدخل وهكذا و ياريت محدش يطول جوه..
الكل بدا يدخل طنط فاتن وبعدها عمو حازم و
بعدين ياسر و بعدين ابتسام وعايده دخلوا مع بعض وبعدها ايمن وبعدها دكتور كريم اجى واطمن عليه وقال انه كويس و مفيش اي خطړ و يومين تلاته و هيرجع ع البيت ان شاء الله..
كانت الساعه حوالي 11 اجت ممرضه تانيه تستلم النبطشيه وانا روحت انا وايمن وعايده.. و عمو حازم وطنط فاتن بس هما اللي فضلوا مع شريف لكن ياسر وابتسام رجعوا البيت..
وصلت البيت وانا مش قادره وخاېفه من بكره اووي..
طلعت اوضتي اتوضيت وصليت و قعدة اقرا الورد بتاعي و بعدها نمت وانا قلبي بينبض خوف..
تاني يوم..
قومت من النوم صليت الفجر وبعدها قعدة استغفر و مستنيه الساعه تيجي 7 علشان انزل المستشفى..
قومت لبست وجهزة ونزلت المستشفى وكان الكل نايم بس ماما عارفه اني نازله المستشفى ف ميعاد كل يوم..
وصلت و لسه ماشيه علشان ادخل المستشفى لقيت حد ضړبني ع دماغي فقدة الوعي..
شيلها قصادي ناخدها البيت للباشا..
يلا.. وشالوها ووصلوا للعنوان اللي هما عايزين يوصلوا ليه....
الشخص المجهول فتح الباب بلهفه و اخدها منهم و ډخلها ع السرير و رمى ليهم شيك وانا قلبي بينفض من الړعب و بعيط نزلت جري من العماره و ركبت تاكسي ووصلت ع المستشفى لان الكل هيبقا هناك و خاېفه ارجع البيت لوحدي..
دخلت المستشفى وانا جوايا خوف كبير اوي ومش عارفه اعمل اي ولا اقول اي ولا لمين اتصرف ازاي
دخلت لقيت ماما قربت مني و القلق باين عليها كنت فين ي نسمه!! ده انت نازله من البيت من قبل ما اصحى! روحتي فين..
مش عارفه اقولها اي بس اضطريت اكذب معلش ي ماما.. اصل احم.. اصل انا اجيت و بعدها نزلت اجيب حاجه و افتكرت اني ناسيه حاجه مهمه ف البيت و رجعت مش لقيتكم هناك عرفت انكم
اجيتوا هنا وبعدها اجيت ع هنا ع طول..
هدى تمام.. الحمدلله انك كويسه قلقنا عليكي..
سيبت الكل و دخلت عند شريف و هو كان نايم تابعت
اقول لايمن اخويا و بابا و عمو حازم و ياسر و هما يتصرفوا.. وبعدها رجعت ف كلامي خوفاا عليهم من الشخص ده.. لا لا مش هقولهم مش هينفع حد فيهم يتاذى تاني كفاايه لحد كده.. ومسحت دموعي و بدات اتكلم بصوت مسموع نوعا ما..
انا لازم اسكت و ما اقولش اي حاجه خالص لو حد عرف هيتاذى وانا اللي هبقا الخسرانه اااه يارب كون معايا..
وخرجت من الاوضه و دخلت اوضة الممرضين..
ريهام ممرضه ف المستشفى و صديقه ف الشغل بس..
اي ي نسمه فينك كده معتش بتيجي تقعد معانا ف الستراحه ليه..
قعدة ع الكرسي و رجعت راسي لورا واتكلم بهدوء مفيش ي ريهام مضغوطه اليومين دول بس و ابن عمي تعبان و الدنيا كلها مش مظبطه معايا..
هدير ابن عمك بردو! ولا جوزك المستقبلي..
قلبي اتقبض مره واحده جوزي!! و بعدها قومت بسرعه و روحت ع اوضة شريف..
و دخلت وكان لسه نايم و قلعت الدبله من ايدي اللي كان لبسهالي يوم قراية الفاتحه و مسكت كف ايدو و حطيت فيها الدبله و قبضت عليها اوي وانا قلبي بيدق و اتكلمت صدقني مش هينفع نتجوز خالص.. جوازنا هينتج عنه خساير كتير.. واولهم انت وانا مقدرش اضحي بيك ولا بغيرك صدقني ده صعب.. انا مش عارفه اتصرف ولا افكر بس كل اللي اعرفه اننا مش هينفع نكمل مع بعض ونتجوز خالص صدقني.. و قعدة جنبه ع طرف السرير وانا لسه ايدي ع قبضة ايده.. طب تعرف انا شوفت ف عينيك حب ليا مشوفتوش ف عيون حد قبل كده.. فرحتك لما قولتلك انا موافقه عليك ولا محاولاتك معايا من ايام ما كنت ف الثانوي وانت مصمم اني ليك مش لغيرك.. تحملك كل تصرفاتي الصعبه معاك ومعاملتي القاسيه معاك كل الحاجات دي صدقني فارقه معايا بس ليه! مش عارفه.. و دمعه نزلت و مسحتها و قومت من ع السرير سامحني ي شريف..
لسه ببعد عنه وبشيل ايدي من ع قبضة ايده و بقوم لقيته مسك ايدي جامد واتكلم بصوت مخڼوق متسبنيش.. صدقيني انا مقدرش اعيش من غيرك.. ليه ليه بعد ما فرحتي قلبي جايه توجعيه دلوقتي ليه انا ما صدقت انك وافقتي عليا.. انا عارف انك تستاهلي واحد احسن مني بس هحاول ابقا احسن واحد بس ليكي انت ومعاك انت وبس وانت معايا ف بيتي و حلالي و انت نصي التاني وانت النفس اللي بتنفسه صدقيني هعيش ليكي و بيكي وبس..
مقدرتش اسمع اكتر من كده بجد انا قلبي و جعني عليه و صوته المخڼوق و لا دموعه اللي ف عيونه.. مش عارفه اعمل اي.. حطيت ايدي الاتنين ع وشي وعيطت بحيره وشهقات صدقني ي شريف ڠصب عني انا تايهه انا مش عارفه
اتصرف صدقني انا اضعف من ما تتخيل.. ساامحني ارجوك مش عارفه ارد حبك ليا بحب.. م. مش هقدر اسعدك معايا صدقنيييي.
شريف وجودك حواليا هي دي السعاده نفسها مجرد اني شايفك جنبي و معايا وليا دي سعادة الدنيا
كلها..
سيبته و خرجت وانا بعيط و روحت ع اوضة الدكتور كريم خبطت..
دكريم ادخل..
دخلت وحاولت اهدى علشان اعرف اتكلم لو سمحت ي دكتور انا عايزه اخد اجازه يومين لاني فعلا مش قادره اتابع مع اي مريض..
دكريم بصلي و هز راسه بتفهم تمام ي نسمه تقدري تروحي دلوقتي وتيجي بعد يومين والف سلامه عليكي..
اتكلمت بحرج احم.. شكرا والله يسلمك ي دكتور.. سيبته و خرجت.. وروحت جبت شنطتي و قولت لماما اني مروح وايمن وعايده روحوا معايا علشان مبقاش لوحدي ف البيت..
نزلت مع ايمن ووصلنا البيت و طلعت اوضتي من غير ولا كلمه و روحت ع السرير من غير ما اغير هدومي حتى والنوم غلبني من كتر التعب والتفكير...
ايمن خبط ع الباب بس ملقاش رد دخل وكانت عايده واقفه وراه..
شريف اي ده هي نسمه لحقت تنام!!
عايده تلاقيها تعبانه ي حبيبي هي اصلا باين عليها الارهاق..
ايمن هز راسه فعلا معاكي حق و قفل الباب و خرجوا ومسك ايد عايده و راحوا ع اوضتهم..
ف اوضة ايمن و عايده.....
عايده دخلت غيرت هدومها وبتطلع لايمن هدوم علشان يغير..
ايمن حبيبتي
عايده اممم..
ايمن هما ريم و رحيم هيباتوا
انهارده كمان
عند اختك..
عايده ايوه ي حبيبي هما متعلقين ببنتها نورهان علشان هي بيبي و كده و متقلقش بكرا هيجيوا..
ايمن ماشي ي حبيبتي و اخد هدومه و دخل يغير.. و خرج لقى عايده مجهزه الاكل..
عايده يلا ي حبيبي علشان تاكل انت ماكلتش حاجه من بدري..
ايمن بتعب لا ي حبيبتي كلي انت انا مش
جعان انا عايز انام..
عايده معلش تعالى كل حاجت بسيطه علشان ما تتعبش و بعدها ننام.. وغمزة ريم و رحيم مش هنا..
ايمن هههه.. اذا كان كده ماشي ناكل ما ناكلش ليه..
عايده ابتسمت و بداو ياكلوا هما الاتنين..
ايمن خلص اكل وقام قعد ع طرف السرير انا خاېف ع نسمه اوي.. شكلها متغير اووي وانا مش عارف فيها اي.. ي تري فيها اي.
عايده قامت شالت صنية الاكل دخلتها المطبخ و رجعت قعدة جنب ايمن ع السرير متقلقش ي حبيبي تلاقيها بس من الضغط اللي حواليها..
ايمن لا يا عايده هي فيها حاجه محدش يعرفها غيرها وهي بتحاول دايما تداريها..
عايده مسكت ايد الدكتور حازم دخل و نده بصوت عالي جداا ي دكتوررررر..
دكتور كريم دخل خير ي جماعه ف اي..
حازم انت لسه هتسال اكشف ع ابني وشوفه ماله بسرعه..
ابتسام وياسر واقفين عند الباب و قلقانين و ابتسام بټعيط پخوف..
الدكتور قرب من شريف مالك ي شريف اي اللي بيوجعك.. شريف دموعه نازله بحرقه ومش بيتكلم..
دكتور كريم معلش ي جماعه اطلعوا بره علشان
قرب كرسي من شريف مالك ي شريف
شريف اااه قلبي ي دكتور قلبي وجعني اوي..
كريم بس انت الاصابه مش ف قلبك اصلا..
شريف اتكلم ف اللاوعي بس هي قدرة تكون السبب ف اصاپة قلبي و اصاپة خطيره اوي..
كريم شبه فهم الموضوع و هز راسه تمام.. اهدى كده و انت ان شاء الله هتبقا كويس..
دكتور كريم خرج و طمن الكل عليه.. و كلهم دخلوا عنده يطمنوا عليه..
فاتن قعدة جنبه مكان الدكتور وقعدة تتكلم معاه وهو بيتكلم معاها علشان يخفف عنها ويطمنها عليه و هي اطمنت عليه..
ف البيت عند نسمه..
صحيت من النوم و كان الوقت ما بين المغرب والعشا قومت و صليت الفروض اللي فاتتني
وانا نايمه.. وبعدها حسيت اني تعبانه روحت ع السرير و قعدة افكر ف كل حاجه بتحصل معايا ووقف عقلي عند نقطه واحده و وراها 1000 سؤال ومش لقيه ليهم اجابه هو مين الشخص صاحب الرسايل ليه مش ظاهر ليه هويه ع الفون خالص و كمان معندوش اي حساب بالرقم ده طب ازاي انا كنت قدام المستشفى ازاي بقيت ف شقه معرفهاش ازاي طب ليه الشخص ده محاولش ياذيني مع اني كنت معاه ف نفس الشقه ولوحدنا وفاقده الوعي.. طب اي الهدف من ورا كل الخۏف اللي انا فيه ده ياارب ... بعدها لقيت ايمن و عايده بيخبطوا ع الباب اتكلمت بتعب تعالي ي ايمن..
دخلوا هما الاتنين..
ايمن قرب مني ي نسوم كل ده نوم ده انا وعايده نمنا و صحينا و انت لسه نايمه..
اتكلمت بتعب و توهان معلش ي ايمن كنت تعبانه شويه..
لقيت عايده قعدة جنبي و وعيطت جامد اووي..
ايمن بلهفه مالك ي نسمه فيكي اي يقلبي حد دايقك! صدقيني مش هيكفيني فيكي قاتله..
ساعتها تفكيري راح للرساله اللي كان مكتوب فيها اللي هيعرف هيحصل شريف.. قلبي دق پخوف و عيطت م. مفيييش حااجه صدقنيي قالي اغسلي وشك.. غسلت وشي و خرجت لقيت ايمن وعايده بيندهوا عليا..
خرجت اي الدوشه و الهيصه دي..
عايده
لا سبيلي
نفسك خالص ي جمر يومين الاجازه دول هنفرفشك خالص و غمزة صح ي ايمون..
ايمن ضحك صح ي قلب ايمون..
ايمن دخل جهز الاكل وبعد اصرار منهم الاتنين قعدة واكلت معاهم و حاولت انسى بس كان صعب.. بعد مرور اليومين الاجازه و كان شريف خرج من المستشفى وانا مروحتش ازوره ولا مره و قررت ابعد.. والشخص المجهول ما بعتش حاجه تاني وده طمني شويه..
بعد مرور اسبوعين كنت ف المستشفى بتابع مع الحاله.. و خرجت من الاوضه بالارهاق و كنت ماشيه ف الممر بسرعه خبطت ف شخص.. واتكلمت بحرج اسفه و لسه همشي ولقيته شدني من ايدي واتكلم پحده مش قابل اعتذارك..
رفعت عيني ليه بسرعه و اتكلمت بتوهان ش. شريف انت هنا بتعمل اي..
شريف بعمل اي!! جاي اخدك لعالمي بجد وحشتيني..
غمضت عيني بۏجع احم.. شريف لازم تكون عارف ان ده مكان شغل وان احنا معتش ف كلام بينا غير بصلة القرابه و بس.. وسكت و رجعت كملت بجمود ي ابن عمي.. وسبته
بعد مرور حوالي شهر..
كانت كل جاجه تمام الشخص المجهول معتش بعت جاجه تاني.. شريف كل يوم ينطلي ف المستشفى و مش قايل لحد اني قلعت الدبله واديتهاله و انا مقولتش حاجه لان معنديش اجابة لسؤال انت ليه غيرتي رايك ف سكتت وقولت هو اكيد هيتكلم.. بس هو ما استسلمش و كل شويه ينطلي ف اي مكان انا فيه...
ماما قالتلي انهم جاين زياره حاولت اهرب منهم بس معرفتش...
ف الوقت الحالي..
هدى مالك قالبه وشك ليه بقولك هما ع وصول يلا اجهزي علشان هتخرجي تقعدي معانا مش هتنامي زي كل مره..
نفخت بزهق لاننا بقالنا اكتر من ساعه بنعيد ف الكلام حاضر ي ماماا حااااضر..
هدى خرجت وانا قومت اجهز لانهم ع وصول..
كلهم وصلوا وخرجت قعدة معاهم ولقيتهم فاجاة قلبوا الحوار كله و بقا الكلام ع جوازي انا وشريف..
حازم انا بقول نعمل خطوبه وكتب كتاب مع بعض لانهم بقالهم فتره كبيره قراية فاتحه بس..
ادهم والله معاك حق ي حازم ي اخوياا..
اتكلمت پصدمه وصوت همس الاتنين مع بعض.. انا اصلا مش عايزه بس هقولهم ازاي..
شريف بفرحه الخطوبه الخميس الجاي و كتب الكتاب الخميس اللي بعده و غمزلي ولا اي..
ولا اراديااا اتكلمت بحرج طبعا موافقه..
ودي تاني مره اوافق عليه من غير ما اقصد اعااا مش عارفه ليه ببقا مسلوبة الارادة..
الكل بدا يهني و الفرحة دخلت البيت تاني اخيراا...
ف الشقه اللي كنت مخطوفه فيها..
الشخص المجهول بشړ لاااا انتي لياا انت ملكي انا وبس.. وقعد يكسر كل حاجه بعصبيه..
...
بعد ما الكل قعد يهني و يزغرد و فرحاان وانا مصدومه من اللي قولتله لقيت شريف قرب عليا..
شريف
يعني ممرمطاني وراكي ف كل حته و مخلياني جاي وحاطط ايدي ع قلبي من الخۏف و ف الاخر تقولي طبعا موافقه.. اااه منك دايما معذبه قلبي معاكي..
ارتبكت و مش عارفه اقول اي بس حاولت ابرر موقفي ع فكره بقا انا مكنتش اقصد اقول كده و م. مش عارفه انا قولت كده ازاي..
لقيته طلع الدبله بتاعتي من غير ما حد ياخد بالي لبسهالي وانا مش عارفه اتكلم..
شريف لو قلعتي الدبله دي من ايدك تاني صدقيني هيكون ف عقاپ.. وغمز ماشي.
حسيت ان قلبي هيوقف بعدت وروحت وقفت جنب عايده وايمن..
ايمن حاوطني بكتفه
بقولك انا هدخل اوضتي لان حاسه اني تعبانه شويه..
لقيته مسك وشي بين ايديه مالك ي نسمه فيكي اي نروح للدكتور.
ابتسمت ع قلقه ده لا ي حبيبي متقلقش انا هدخل اقعد شويه ف الاوضه و هبقا احسن.. هما ريم و رحيم فين
عايده ريم ورحيم بيلعبوا ف بره استني هنادي عليهم..
ماشي ابعتهملي ع الاوضه.. و دخلت الاوضه وانا تايهه بس جوايا احساس اني مبسوطه ليه مش عارفه..
وبعدها سمعت صوت خبط ع الباب...
تعالوا ي قلب عمتو..
رحيم ليه حصل معاها ليه نروح عند الدكتور..
حازم مسك ايد شريف ضغط عليها و بهمس اهدى شويه..
شريف رجع لورا..
ايمن لا متقلقوش هي كويسه.. بس قالت عايزه ترتاح شويه..
حازم الحمدلله انها بخير وقعدوا مع بعض وقت طويل و بعدها مشيوا..
عايده دخلت تشوف نسمه لقيتها نايمه ف النص بين ريم و رحيم
و كلهم نايمين خالص..
عايده خرجت وقفلت النور والباب.. وراحت لايمن علشان يرجعوا بيتهم..
عايده ايمن..
ايمن اي ي حبيبتي..
عايده دخلت اشوف نسمه لقيت ريم و رحيم نايمين هنسيبهم هنا مع نسمه و ماما هدى ولا اصحيهم..
ايمن لا سبيهم نايمين بكرا الجمعه واجازه و هنيجي ع هنا اصلا..
عايده ماشي ي حبيبي اللي يريحك يلا علشان نرجع البيت..
ايمن مسك ايد عايده يلا ي قلبي..
وراحوا عند هدى و ادهم..
ايمن ماما.. بابا..
ادهم تعالوا ي ولاد.
عايده ماما احنا هنرجع البيت دلوقتي بس ريم و رحيم نايمين مع نسمه فبقول اسيبهم و كده كده احنا هنيجي بكرا..
ادهم ماشي سبيهم نايمين وروحوا ارتاحوا انتم..
ايمن ماشي سلام ي ماما سلام ي حج...
ايمن و
عايده رجعوا البيت..
بقلم Princess Menna
عند شريف..
شريف رجع البيت فرحان بس قلبه قلقان هي نسمه تعبانه مالها..
و دخل الاوضه بتاعته غير هدومه و قعد ع السرير و مسك الفون و متردد يبعتلها رساله يطمن عليها ولا لا.. بعد تفكير فتح الفون وبعتلها..
نسمه..
انت عامله اي.. وليه ډخلتي اوضتك ايمن قال انك تعبانه.. طمنيني عليكي.
بعت الرساله هي مردتش.. فضل مستني رظ ع الرساله لحد ما غلبه النوم..
ف الشقه اللي كنت مخطوفه فيها..
المجول اتكلم بعصبيه وشړ اازااااي اسبوع وهتروحي من ايدي ي الماستي.. ازااااي هتبقي ملكيه خاصه لحد غيري اززاااي ولمييين لشررررريف لااااا... ازااي تبقي قدام عيني كده بس لحد تاااني انا مستحييل اسمح بكداا لاااا انت ليااا لو وصل بيا اني اقت. له هعملهاااا هقت. له بس تبقيييي لياااا انت ليااا ي نسمه لياا انا لوحدي..
وقام وقف واتكلم بندم انا اللي كنت بساعده علشان يقرب منك و تحبيه انا غبي و مش بفهم مش بفكر.. بس ساعتها مكنتش لسه حبيتك.. بس فاجاه ډخلتي عالمي و كياني.. انت روحي ي نسمه و هاخدك باغصب..
ووقف عند الشباك و بيفتكر..
فلاش بااك..
من قبل حوالي 4 سنين..
شريف راجع من الشغل و مدايق..
ياسر اخوه ف اي ي شريف مالك..
شريف قعد باحباط ع الكنبه و رجع راسه لورا و مغمض عينيه..
ياسر قعد جنبه شريف.. فيك اي قلقتني عليك.
شريف و هو ع نفس و ضعه اااه قلبي ي ياسر.. قلبي وجعني اوي ي ياسر بس اكتر انسانه حبيتها..
ياسر انت قصدك انك بتحب!
شريف من
زماااان اوي بحبها من و هي صغيره.. بس هي مش سيبالي مجال اكلمها.. انا تعبان انا مش بحبها لا.. دي الهوا اللي بتنفسه..
ياسر هي مين دي انا اعرفها..
شريف هز راسه ايوه.. نسمه بنت عمك ادهم..
ياسر بذهول بجد!!
شريف بس للاسف هي مش بتفكر فيا حتى..
ياسر شاف حالة اخوه و قد اي هو باين عليه الحزن واتكلم شريف انا ممكن اساعدك واحاول اقرب بينك و بين نسمه..
شريف بص لياسر بامل بجد!! طب ازاي..
ياسر ازاي دي بتاعتي انا سيبها عليا و ان شاء الله خير..
وبدا ياسر يحاول يكلم
نسمه كتير عن
شريف بس بطريقه غير مباشرة علشان ما تدايقش وواحده واحده ياسر قرب من نسمه بغرض انه يقربها من شريف..
ولما خلصت نسمه الثانوي شريف راح كلم امه وابوه و حكالهم كله حاجه و هما ما اعترضوش خالصو قالوا انهم هيكلموا ادهم و العيله و يدخلوا البيت من بابه.. شريف طلب من ياسر انه معتش يكلم نسمه ف حاجه..
شريف ياسر.. خلاص الكل الوقتي بقا عارف اني عايز اتجوزها ف ملهاش لازمه انك تكلمها كل شويه عني سيب كل حاجه تاخدها و قتها..
ياسر بضيق تمام ماشي و سابه و راح ع اوضته..
باااك..
ياسر بعصبيه ايووه انا حبيتها و يمكن اكتر منك كمان انا اللي هاخدها دي ملكي انا.. انت لما قولتلي ابعد عنها الڼار مسكت ف قلبي ي شريف و كنت عايز اقت. لك و صدقني مش هتردد ثانيه اني اعملها.. نسمه دي بتاعتي انااا.. كنت عايز اتجوزها بس معتش ينفع انت سبقتني وكلمت الكل عنها.. انا بقاا مسكت الفون لقيت رسايل من شريف.. قراتها ولا اراديا ابتسمت و رديت عليه.. انا دايما بفتح الرسايل و مش برد بس رديت عليه مفيش كنت حاسه بصداع لكن الحمدلله انا كويسه.. وقفلت الفون و حسيت اني جعانه و روحت المطبخ اجهز حاجه اكلها..
عند شريف..
بعد ما خلص صلاه كان قاعد بيقرا ورد القرآن وسمع صوت الرسايل و طنشها وبعد اما خلص صدق و قفل المصحف و حطه ف مكانه.. و فتح الفون واتفاجأ انها رساله من حبيبته نسمه و رد عليها.. صباح الخير.. الحمدلله انك كويسه كان قلبي قلقان عليكي.. وقام خرج من الاوضه علشان يشوف اخوه ياسر رجع ع البيت ولا لسه ف شقته
اللي بينام فيها وبيرجع يقضي باقي اليوم مع امه واخواته والشغل ويرجع شقته تاني واوقات بيفضل ف شقته يومين تلاته من غير ما يرجع ..
شريف خرج من الاوضه وراح ع اوضة ياسر و كان ياسر نايم شريف خرج تاني وقفل الباب وراه ورجع اوضته تاني..
بعد ما اكلت و قعدة انظم ف البيت قبل ما ايمن و عايده يجيوا.. وكان الكل لسه نايم دخلت اجهز الفطار للكل و كانت الساعه 7 ونص تقريبا.. وانا ف المطبخ سمعت الباب بيخبط قلبي اتنفض و خۏفت اوي ومش عارفه اعمل اي ولا اتصرف ازاي.. ومين اللي هيجي بدري كده..
مسكته من ودنه بهزار لا ده احنا اخلاقنا باظت خالص..
عمرو بتمثيل ودني و دني.. سيبي
دناااي ي مفتريه..
سيبت ودنه خلاص صعب عليا بس معتش تقول كده تاني..
قام بهزار