رواية كاملة بقلم منه ضياء

لمحة نيوز

ياريت ترتاح بلاش مجهود.. 
شريف تمام.. شكرا.. 
الدكتور سابهم وخرج.. 
قربت عليهم بضحكه يلا كده.. المهم يلا بجد ياسر محتاح يرتاح.. 
شريف ماشي ي ستي.. 
ياسر قعد ع السرير.. والكل اجي. 
وبداو يسلموا ع ياسر بكل حب فاتن وابتسام قعدين جنبوا متحركوش.. 
دخلت شهد وعيلتها واطمنوا ع ياسر.. ياسر عيونه ع الباب. 
دعاء دخلت وحاسه انها مرتبكه. 
اتكلمت ابتسام بغباء وهي ماسكه ايد ياسر تعرف يا ياسر.. دعاء دي كانت اكتر واحده بټعيط وكأن اللي عمل الحاډثه ده حد غالي عليها اوي.. 
ياسر بص ع دعاء بجد!! 
دعاء ف نفسها اه يا و فاتن كانوا ماشين مع بعض وكانت ابتسام مع اخواتها جوه لسه.. عادل خرج بسرعه وراح كلم حازم وفاتن.. وبعدها رجع ليهم وهو فرحان.. 
وبعدها الكل روح البيت.. 
الكل كان فرحان جدا وكان ياسر ده روح البيت وكانت غايبه و رجعت.. 
تاني يوم وكان يوم جمعه.. 
بعد الصلاه شريف و نسمه راحوا لياسر وكان هناك عادل.. 
عادل بدون مقدمات قرب من ابتسام اللي كانت قعدة جنب ياسر..
عادل تتجوزيني.. 
ابتسام بصتله پصدمه انت بتقول اي! 
عادل بقولك تتجوزيني. 
ياسر بضحكه ما بتتقالش كده ي غبي.. 
عادل بصله امال بتتقال ازاي! 
ياسر ده بيبقا ف اتفاق وكلام كبير مش خبط رزع كده.. دي البت اتخضت.. 
ابتسام مصدومه من اللي سمعته و ساكته.. 
شريف اي ده بقا!! هو انتم عارفين انه عايز يتجوزها.. 
حازم والله يابني هو لسه قايلي
امبارح وانا رحبت.. 
ياسر وانا والله يا باشا لسه عارف الصبح ف الفون.. 
عادل والله ي كبير كنت هقولك بس اهو محصلش نصيب.. 
شريف رفع حاجبه محصلش نصيب.. هو انت هتعزمني ع فرح اختي يالا.. 
عادل امال انت اللي هتعزمني ع فرحي .. 
شريف طب اقولك حاجه احنا مش موافقين ع الجوازه دي.. وريني هتتجوزها ازاي..
عادل ده ع اساس اني باخد رايك.. وبعدين انا عريس مترفضش.. وبص ع ابتسام وعمزلها صح 
شريف ضربه ع قفاه و كمان بتغمزلها.. 
عادل حط ايده ع قفاه الهيبه راحت.. 
ابتسام ضحكت عليهم.. 
حازم اتكلم بجديه قولي ي بنتي انتي موافقه انك تتجوزي عادل.. 
ابتسام اللي حضرتك تشوفه.. 
عادل ابتسم.. ولسه هيتكلم قطعه ياسر طب مانا عايز.. 
الكل باستغراب عايز اي.. 
ياسر عايز اتجوز.. 
فاتن و مالوا يابني ده يوم الهنا.. بس مين سعيدة الحظ.. 
ياسر دعاء.. دعاء بنت عم سعد.. 
حازم والله زين ما اختارت.. 
شريف طب ع خيرة الله نروح نتقدم و لو وافقوا نقول مبروك.. 
اتكلمت بفرحة واه بقا لو يعملوا فرح جماعي عمرو و ياسر و عادل.. يااااه هتبقا فكره تجنن.. 
حازم والله فعلا فكره حلوه. 
شريف نبقا نشوف الحوار ده بعدين.. 
الكل رجع بيته.. 
ف نفس اليوم بالليل بعد صلاة المغرب.. 
حازم راح وكلم سعد ابو دعاء وهو رحب جدا وقال هياخد رايها لو كده هيعملوا خطوبه وكتب كتاب شهد وعمرو.. 
ياسر بيدعي ان هي توافق.. وفعلا تاني يوم سعد كلم حازم وقال وانها وافقت.. 
و اتفقوا ان الخطوبه يوم الخميس مع خطوبة ابتسام بردو و كتب كتاب عمرو .. والفرح هيبقا بعد اسبوعين من تاريخ كتب الكتاب.. 
بسم الله.. 
بعد ما اتفقنا ع ان خطوبة ياسر و دعاء.. و عادل وابتسام يوم الخميس.. مع كتب كتاب عمرو وشهد.. 
الكل بدا يجهز لليوم ده.. 
ثاني يوم اتفقوا الشباب ع القاعة وهتبقا قاعة مختلطه الشباب والبنات مع بعض عادي.. 
عند شهد و دعاء.. 
دعاء قامت من النوم ع صوت رنت فونها وكانت شهد لسه نايمه.. دعاء مسكت الفون واټصدمت لما شافت الرقم... 
الرنه خلصت ورجع رن تاني.. 
دعاء ردت الووو
هاني ايوه ي حبيبتي اخبارك ايه متعرفيش انتي وحشاني قد اي.. 
دعاء بعصبيه اسكت خالص.. مش عايزه اسمع منك ولا كلمه بترن تاني ليه هااا ما تسيبني ف حالي بقا مش انا رميتلك الدبله عايز اي تاني.. 
هاني اسمعيني بس.. 
دعاء اسكت يا كل. ب.. بتلعب ببنات الناس.. وهل بقا البنت اللي معاك عارفه انك خاطب ولا انت كمان ضاحك عليها المسكينه.. 
هاني انا مضحكتش ع حد دي مراتي.. 
دعاء پصدمه نعم!!!! مراتك! و دي بقا متجوزها قبل ما تتقدملي ولا بعد.. 
هاني لا دي مراتي من زمان وانتي هتبقي مراتي بردو.. 
دعاء ضحكة بسخريه هبقا مراتك.. هههههههه اي الثقه دي! طب بقولك اي انا بعزمك ع خطوبتي يوم الخميس وكتب الكتاب والفرح بعد الخطوبة باسبوعين و... متنسااش تجيب المدام معاك. 
هاني اتعصب مين الحي. وان اللي اتجرا وقربلك ده انا ادفنه مكانه وهو عايش.. 
دعاء بثقه ياسر مش حي. وان ياسر ده زين
الرجال.. 
هاني اوعي تقولي ياسر ادهم حجازي!!! 
دعاء بثقه ايوه هو. 
دعاء پصدمه من اللي سمعته صړخت اسكتتتتتتت 
هاني ياسر ده ابليس عنده افكار الشيطان مقدرش يفكر فيها.. اه اصل ياسر ده صاحبي.. كنا بنعمل كل حاجه مع بعض.. 
دعاء 
شهد استغفر الله.. لا مستحيل ياسر يعمل كده.. لا لا. 
دعاء انا عارفه ان هاني بيوقع بينا انا و ياسر.. وانا مش هصدقه و هثق ف ياسر.. ياسر يستاهل كل الثقه.. 
شهد طبطبت ع ضهرها.. طب قومي اغسلي وشك وصلي.. 
دعاء ماشي يلا وانتي كمان.. وقاموا. 
عند ايمن وعايده.. 
عايده مسكه باطنها بتعب ودموعها ع خدها وراحه جايه ف الاوضه بتعب.. 
قام ايمن وراح متقوليش كده.. بصي البسي وانا هلبس ع السريع واخدك عند الدكتور.. و ريم ورحيم هيروحوا عند ماما يقعدوا معاها.. 
عايده هزت راسها بالموافقه و حاولت تلبس بتعب.. 
وبعد شوية وقت ايمن خلص لبس وجهز ريم ورحيم ومشوا.. 
هدى واقفه ف المطبخ بتجهز الفطار علشان ادهم هينزل الشغل.. جرس الباب رن.. 
هدى يا عمرووو.. شوف مين ع الباب.. 
عمرو حاضر
عمرو فتح الباب وشاف ايمن.. 
عمرو ايمن.. خير ف حاجه ولا ايه.. تعالي ادخل.. 
ايمن لا مفيش وقت
خد
ريم ورحيم قعدهم معاك.. وانا راجع هفوت عليهم اخدهم.. 
عمرو ف اي ي ايمن.. 
ايمن عايده تعبانه و
هي مستنياني تحت هاخدها ع المستشفى.. متعرفش حد حاجه غير لما اشوف مالها علشان محدش يقلق.. 
عمرو تمام.. ربنا يطمنك عليها.. 
ايمن نزل جري واخد عايده ع المستشفى.. 
ف المستشفى.. 
كنت تابعت كذا حالة و مكنش ف حاجه اعملها روحت اقعد مع نجلاء وانا ماشيه ف الطرقه شوفت ايمن و هو شايل عايده.. قلبي وقع من الخۏف.. 
جريت عليهم اايمن.. استنى. 
ايمن شافها ووقف الحقي ي نسمه.. عايده اغمى عليها.. طول الطرق كانت بتقول انا بمو ت.. 
ندهت ع الدكتورة وبسرعة دخل ايمن وحط عايدة ع السرير و واقف جنبها و ھيموت من الخۏف.. 
الدكتورة اجت وكشفت عليها.. 
الدكتورة هي اكلت اي انهارده.. واخر مرة اكلت امتى اصلا.. 
ايمن هي ماكلتش حاجه من امبارح حوالي الساعة 10.. 
الدكتورة المدام حامل ف الشهر التامن و هنضطر نولدها.. لان ف خطړ ع حياتها وحياة البيبي.. 
ايمن الخۏف اتملك منه واتكلم بعصبيه ي.. يعني اي خطړ ع حياتها.. اومال انتي دكتورة ليه.. لزمتك اي.. 
روحت مسكت ايده اهدى ي ايمن.. 
ايمن اهدى اي.. دي بتقولك خطړ ع حياتها.. 
الدكتورة انا دلوقتي هفوقها و هعملها التحاليل و بعد كده هتولد.. بس قبل ما تدخل العمليات انا عايزاك تمضي ع ورقة بانك موافق ع عملية الولاده.. 
ايمن انا موافق.. بس اهم حاجه مراتي تكون بخير.. 
الدكتورة ان شاء الله.. 
اخدت ايمن علشان نشوف الورق اللي هيمضي عليه قبل دخول العمليه.. 
الدكتورة فوقت عايده.. 
عايدة ااااااه مش قادرة ھموت.. 
الدكتورة مدام.. انتي هتدخلي العمليات تولدي 
ايمن دخل لعايدة.. 
الدكتورة و كده المدام جاهزة علشان تولد.. 
ايمن شال عايدة و نقلها ع الترول ولسه هتتحرك.. عايدة مسكت ايد ايمن واتكلمت بدموع ايمن.. انا مش عارفه هدخل واخرج مع بنتي.. وبلعت ريقها بتعب وضغطت ع ايد ايمن.. مش عارفه هخرج مع بنتي.. ولا دي هتكون النهاية ليا.. بس انا كان نفسي اسميها رحمة اوعدني انك هتسميها رحمه 
ايمن 
اتصلت ع ماما عرفتها.. واتصلت ع الاء اخت عايدة و عرفتهم ان عايدة بتولد.. والكل راح المستشفى بقلق.. 
وبعد حوالي ساعة و كان ايمن ھيموت من القلق وكلام عايدة خوفه اكتر.. 
خرجت الممرضة و ف ايديها ملاك صغير.. 
جريت عليها.. 
الممرضة دي الطفله.. 
ايمن هي مراتي كويسة.. 
الممرضة اطمن المدام كويسه وكمان الطفلة زي الفل بس هنضطر ناخدها الحضانه.. 
اتكلمت پخوف ليه! 
الممرضة لان هي مولودة صغيرة.. هاخدها واول ما تبقا كويسة تقدروا تاخدوها معاكم البيت.. بس احب اطمنكم ان حالتها كويسة ف مش هتقعد كتير ف الحضانة.. 
ايمن راح شالها بين ايدية و اذن ف ودنها.. وقال نورتي حياتي ي احلى رحمة.. الممرضة اخدت رحمة الحضانة.. 
وعايدة راحت اوضة عادية.. و ف الوقت ده العيلة وصلت.. بس ريم ورحيم قعدوا ف البيت مع ابتسام.. بقلم Menna 
ايمن دخل لعايدة.. وعايدة 
ايمن للممرضة هو ممكن تجيبي رحمة لامها تشوفها بس.. 
الممرضة هروح اشوف الدكتورة.. لو وافقت هحيبها ع طول.. 
ايمن تمام.. 
الكل دخل.. وانا روحت قعدة جنبها واطمنت عليها.. 
الكل اطمن عليها وباركوا ليها.. ودخلت الممرضة وهي شايلة رحمة بين ايديها..  
قربت فاتن وشالتها ماشاء الله.. 
عايدة الله يسلمك ي حبيبتي.. 
الاء سميتي بنتك اي! 
عايدة رحمة.. 
الاء ماشاء الله ربنا يحفظها ويبارك فيها و تتربي ف عزك انت واستاذ ايمن.. 
كلهم امين... وبعد شوية الكل بدا يمشي و عايدة هتفضل يومين ف المستشفى وبعد كده تخرج.. ايمن مسابهاش خالص.. 
تاني يوم بالليل.. 
شريف رجع من
الشركة تعبان حط المفتاح والفون ع التربيزه نسمه.. يا نسمه. 
و دخل الاوضة شافها واقفه
قدام المرايا بتحط روج و سايبه شعرها مفرود ع ضهرها ولابسه فستان قصير باللون الكشمير و كانت تجنن.. 
شريف
قرب عليها .. 
نسمه غمضت عينيها شريف.. 
شريف بهمس قلبه.. 
نسمه 
تاني يوم.. 
شريف نسمه بالله عليك بلاش مجهود.. وبلاش تجري ع السلم زي ما حصل قبل كده.. 
نسمه حاضر والله ي حبيبي.. 
شريف مسك ايدها وحطها ف دراعه واخدها كالعادة يوصلها المستشفى بس المره دي مطلعش ع الشركه ع طول لا طلع معاها.. 
عند عايدة والله يا ايمن معتش قادرة اقعد
ف المستشفي اكتر من كده... بيتي واحشني و ولادي وحشوني اوي.. 
الدكتورة خبطت ودخلت.. 
عايدة هو انا هخرج انهارده.. 
الدكتورة بابتسامه زي ما تحبي.. بس الوقتي بقت حالتك احسن و كمان بنوتك يعني تقدروا ترجعوا تنوروا بيتكم.. 
عايدة شكرا.. خلاص احنا هنرجع البيت انهارده.. 
الدكتورة تمام.. 
هدى و ادهم و عمرو وطبعا نسمه و شريف راحوا لايمن.. وكانت هدى معاها الاكل.. 
عايدة بفرحة هرجع انهاردة بيتي ي ماما. 
هدى والله البيت ملهوش طعم من غيرك ي بنتي.. 
نسمه بفرحة بجد... ياااه اي اليوم اللي كله اخبار حلوة ده.. 
حازم انتم عندكم 
هدى بدموع فرحة والله انا فرحتي مش سيعاني.. ربنا يفرحكم يا ولادي يارب.. 
كلهم يارب.. 
نسمه استاذنتهم وراحت تشوف شغلها.. وشريف نزل الشركه.. 
وعايدة اخدت رحمة ومشيوا رجعوا البيت.. 
عند ابتسام.. 
ابتسام بتكلم دعاء ف الفون.. 
ابتسام خليها بكرا علشان نسمة تيجي معانا.. 
دعاء خلاص ي مزة اتفقنا.. هنروح نجيب الفساتين والحاجات الناقصه و نخرج كلنا مع بعض نتمشى.. 
ابتسام بس الشباب قالوا انهم هيبقوا معانا.. 
دعاء عادي.. ما هو ياسر يبقا اخوكي.. وشهد اختي.. وعمرو اخو نسمة و عادل هيمشي مع ياسر عادي.. 
ابتسام خلاص هعرف بابا و نشوف هنعمل اي.. 
دعاء ماشي.. سلام 
ف نفس اليوم 
نسمه انا مش بعترض.. كل اللي
يجيبه ربنا حلو.. بس لو بنت هعرف ادلعها وهلبسها فساتين و كل حاجه انا نفسي اعملها.. 
شريف امممم.. قولتيلي يعني عايزه تحققي احلامك ف عيالك.. 
نسمه بالظبط كده.. 
شريف رفع حاجبه باستغراب الا قوليلي انت ليه مقولتليش عايزه اجيب ولد ويكون شبهك و الكلام ده زي ما بيحصل ف الافلام و الروايات.. 
نسمه علشان بحب البنات.. 
شريف حس بغيظ نامي يا نسمه.. نامي ي حبيبتي.. 
عند ايمن و عايدة.. 
ريم و رحيم ناموا.. لكن رحمة بټعيط.. 
عايدة قعدة ع السرير و مرجعه ضهرها لورا وشايله رحمة بتسكتها لكن مش بتسكت.. 
ايمن ممكن تكون جعانه.. 
عايدة بتعب لا شربتها لبن وحاولت معاها تاني لكن هي شبعت... 
ايمن يبقا عايزه تنام.. نيميها.. 
عايدة هو انا مسكاها ما تنام.. ما انا بعمل اي بلعب معاها مثلا ما انا بنيمها.. 
ايمن خلاص ي حبيبتي متتعصبيش.. هي بدات تهدى اهو الظاهر انها بتنام. 
تاني يوم.. 
منزلتش المستشفى علشان اروح مع ابتسام و دعاء وشهد يجيبوا الحاجات اللي ناقصاهم.. ونجيب الفساتين.. 
نزلنا
كلنا و كانوا الشباب معانا حتى شريف اجى معانا.. 
اشترينا الفساتين بتاعتنا بالحجاب بتاعها.. وكانت الفساتين كلها واسعه ومش ضيقه اوي وساترة.. 
بعد ما جيبنا الفساتين روحنا جيبنا الحاجات الاخيرة اللي ناقصة ف الشقة وبعد لف حوالي 4 ساعات حسيت بالتعب.. 
شريف 
شريف ايوه ي حبيبتي.. 
انا تعبت و جعانه اوي.. 
شريف تعالي كلنا ندخل ناكل ف مطعم هنا قريب بس مش عارف فين بالظبط بس اكيد عادل عارف... 
وسالوا عادل وكان فعلا عارف المكان وراحوا هناك..
بسم الله.. 
دخلنا المطعم كلنا وقعدنا طلبنا اكل.. واكلنا وسط كلام وضحك من الكل الا ياسر اللي كان سرحان طول الوقت.. خلصنا اكل و طلبنا عصير.. 
ياسر دعاء.. ممكن تيجي معايا ع التربيزه اللي هناك دي.. عايز اقولك حاجه.. 
دعاء بصت حواليها بحيرة.. 
ياسر متقلقيش هنبقا جنبهم هنا مش هنروح بعيد ولا حتى هنخرج برا المطعم.. 
دعاء قامت بهدوء وراحت قعدة وياسر سحب الكرسي و قعد قدامها.. واتكلم بهدوء و تردد دعاء.. انا عايز اقولك حاجه مهمه انتي لازم تعرفيها ولك الحرية تكملي معايا او.. لا 
دعاء قلبها دق پخوف
ياسر انت ليه بتقول كده.. 
ياسر علشان عارف انك لما تعرفي نظرتك فيا هتتغير.. 
دعاء ياسر ياريت لو هتقول حاجه ف الماضي.. وهتبعدنا عن بعض فانا مش عايزه اعرفها.. 
ياسر طب ممكن تسمعيني علشان ابقا مرتاح فيما بعد.. 
دعاء تمام.. قول اللي انت عايزه انا سمعاك. 
ياسر اخد نفس طويل واتكلم وف عيونه دموع ومش عارف يتكلم يقول اي ولا يبدا ازاي.. اتنهد وقالها انتي بتثقي فيا.. 
دعاء ايوه طبعا قول ف اي بجد قلقتني.. 
ياسر بعد عيونه عنها بصي ي ستي انا كان عندي شله من الصحاب فاسدة.. وزي ما انت عارفه ان الصاحب ساحب.. فما بالك شلة بتشد واحد معاهم ف نفس الطريق.. بصي طبعا انا مش ببرر تصرفاتي لكن للاسف بكلامهم قدروا يسيطروا ع تفكيري و حاولت اقت ل شريف اخويا... وبعدها اخد نفس طويل وخرجه بهدوء وحس ان الكلام فعلا تقيل ع لسانه و قلبه.. كمل كلامه اخويا طبعا الكل اخده ع المستشفى كنت ھموت من الخۏف عليه بس انا شوفت نسمه بتهتم بيه بنفسها لانها
اصلا ممرضة فكان بالنسبه ليها سهل تتابع حالته.. يومها اتعصبت و خرجت من المستشفى وروحت ع المكان اللي بنتجمع فيه انا والشلة.. 
فلاش باااگ.. 
ياسر خلاص كده نسمه راحت عليا.. 
ايهاب لا.. راحت عليك اي ده انت ياسر.. يعني تقدر تعمل اي حاجه انت عايزها.. 
ياسر ازاي بس.. دي وافقت عليه وكمان قربت منه.. يعني راحت مني.. 
هاني بما انك مش هتعرف توصل ليها برضاها يبقا تاخدها ليك ڠصب.. 
ياسر تقصد اي.. 
ايهاب ما هي واضحه زي عين الشمس اهي عايز اي تاني.. 
ياسر لا.. لا مستحيل اعمل اللي بتفكروا فيه ده. 
هاني ليه مستحيل.. انت نسيت ان احنا بنعمل كل حاجه مفيش عندنا حاجه اسمها مستحيل.. 
ايهاب انت هتتنازل عنها بالسهوله دي.. اوعى تقول انك خاېف.. 
ياسر لا طبعا مش خاېف.. 
ايهاب يبقا خلاص مستني اي.. تقدر تنفذ من بكرا الصبح.. 
ياسر بس.. 
هاني انا وايهاب هنجيبهالك بكرا لحد عندك.. 
ياسر بقلة حيلة والشيطان اتملك منه تمام.. 
باااااگ.. 
بقلم Menna 
منة ضياء.. 
تاني يوم هاني وايهاب فعلا جابولي نسمه فقدة الوعي.. بس عرفوا اني سبتها.. وقعدوا يزنوا عليا و خلوني اهد دها واقولها تجيلي وفعلا جاتلي وكان اليوم ده النهاية للشيطان اللي ماثر ع افكاري.. 
نسمه فعلا اجت بس مكانتش لواحدها شريف اجى وراها وكل حاجه بقت ع المكشوف.. 
وبعدها انسحبت من الشلة الكدابة دي.. وعادل حاول يفوقني وواحده واحده فعلا فوقت و شوفت كل حاجه ع حقيقتها.. وعرفت ان حبي لنسمه ده مش حب.. ده مجرد انبهار و تملك.. و حاولت كتير اقنع شريف انه يسامحني لاني بجد ندمان.. وبعد تعب فعلا شاف اني اتغيرت و سامحني.. 
اتكلمت دعاء بهدوء و دموعها نازله يعني كلام هاني صح! 
ياسر كلام
اي.. 
دعاء هاني صاحبك ده كان خطيبي.. 
ياسر خطيبك ازاي ده متجوز و عنده ولد.. وانتي كنت عارفه بكده ووافقتي.. 
دعاء لا مكنتش اعرف.. بس هو كلمني امبارح وقالي....وقالت كل حاجه 
ياسر اه ي ابن ال.... 
دعاء حطت ايديها ع وشها وعيطت.. 
شريف و الكل شافوهم بيتكلموا و تقريبا عرفوا هما بيتكلموا عن اي بسبب طريقة كلام ياسر وعياط دعاء.. 
ياسر انا كده ابقا قولتلك كل حاجه عني.. بس زي ما قولتلك ده كان شئ ف الماضي وانا دلوقتي اتغيرت والله.. 
دعاء ساكته خالص و بعد تفكير وانا قولتلك اي حاجه هتبعدنا عن بعض انا مش عايزه اعرفها.. بس انتي اصريت و حكيت اللي ف قلبك.. بس ده كان شئ ف الماضي.. واحنا دلوقتي هنبني مع بعض المستقبل.. 
ياسر پصدمة يعني اي.. 
دعاء مسحت دموعها وابتسمت يعني
انسى يا ياسر وخلينا نعيش الجاي مع بعض.. 
ياسر بفرحة اقولك حاجه.. 
دعاء امم. قول
ياسر انا بحبك.. 
دعاء بكسوف وبعدين.. 
ياسر امم.. اسف يلا علشان نروح علشان انا عارف شريف دلوقتي هيطق.. 
ياسر راح ليهم.. و الكل لما شافوهم عادي وبيضحكوا عرفوا انهم بجد بيحبوا بعض والماضي ادفن.. 
وقاموا رجعوا البيت.. 
نقول عدت الايام بسرعة واجي يوم الخطوبة .. 
بقلم menna
منة ضياء 
كل عروسة قامت من النوم فرحانة و اكتر واحده فرحانه هي شهد لانها انهارده هتتكتب ع اسم عمرو مش مجرد دبلة ف الايد.. 
عمرو قام بكل نشاط جهز الفطار مع امه وقعدوا فطروا
وهو قاعد بيعد الوقت والدقايق.. 
شريف بيهتم بنسمه كانها طفله صغيره.. 
و عايدة طالع عينها من رحمة اللي مش بتنام بسببها.. وايمن ع قد ما يقدر بيساعدها.. 
فاتن من الصبح و هي بتزعرط و فرحانه علشان عيالها الاتنين هيفرحوا.. 
الشباب نزلوا اخدوا البنات لسنتر التجميل.. 
لكن نسمه مراحتش معاهم و شريف قالها هو اللي هيهتم بيها كده كده هي مش بتحط ميكب.. 
الوقت عدى و الكل جهز و نزلوا راحوا ع القاعة.. 
الشباب جابوا البنات من السنتر و كانوا 3 قمرات بحجابهم .. وراحوا ع القاعة.. 
واجى الماذون و كتب عقد زواج شهد و عمرو.. 
شهد كانت واقفه مع البنات و قلبها بيرقص.. واخدوها الشبكة بتاعتها.. وبردو ياسر لبس لدعاء الشبكة وكانوا بيتمنوا يكتبوا الكتاب بالمره بس محدش وافق.. 
الكل كان فرحان والجو كله كان حب و و خير..وحب الخير للغير مفيش حقد و كره مالي قلب حد.. 
عدى يوم ورا التاني و كان الكل بيجهز للفرح.. وبيفرشوا الشقه بتاعت شهد وابتسام و دعاء و كل واحده ليها فرحة خاصة.. 
واجى يوم الفرح 
شهد ماسكه ايد دعاء يعني اي.. يعني انهاردة مش هاجي البيت هنا.. 
دعاء وانا كمان.. طب والله مش قادرة اصدق.. ع قد مانا فرحانة اني هتجوز ع قد ما انا زعلانه اني هسيب البيت.. 
دخلت امنيه وكانت شبة سمعت حديثهم و مين اللي قال انكم كده سيبتوا البيت .. لا انتم روحكم دايما ف البيت.. والبيت هيفضل بيتكم لاخر العمر وقت ما تحبوا تيجوا هنا محدش يقدر يمنعكم.. 
دعاء ايوه يا ماما بس انا هروح بيت تاني واقول عليه بيتي مش قادرة اصدق.. 
شهد حقيقي بجد.. 
امنيه بحنيه هتحسوا كده ف الاول بس.. تروحوا سنتر التجميل... 
عند نسمه.. 
شريف انا قولت بلاش ي نسمه.. 
اتكلمت بزهق ليه! انت ف الخطوبة قولت لا يا نسمة متروحيش.. ومروحتش معاهم السنتر.. ليه بقا
ف الفرح كمان.. هو انت مش عايز تاخدني زي العروسة ونتصور سيشن معاهم.. 
شريف ي حبيبتي انتي .. 
عايدة بحب صباح الخير.. 
ايمن صباح الفل والياسمين ع عيونك.. 
عايدة ابتسمت انا جهزت الفطار يلا نفطر قبل ما رحمة تقوم و ټعيط.. 
ايمن ماشي يلا.. 
ايمن انا عارف انك بتحبي لمة العرايس وبتحبي تروحي السنتر معاهم.. 
عايدة انت و عيالي فداكم اي حاجه.. بس مش هتنازل عن السيشن..  
ايمن ويديمك نعمة ف حياتنا ي اساس العيله.. 
قعدوا يفطروا.. 
وبعد شوية وقت.. الشباب اخدوا البنات ع سنتر التجميل.. والباقي بدا يجهز ف بيته.. 
شريف ساعد نسمه ف اللبس و بيتعامل معاها بكل حب و محسسها انها طفله.. 
الكل بدا يروح عند السنتر علشان ياخدوا ال 3 اميرات.. 
اول واحده نزلت كانت دعاء و ياسر قدملها بوكية الورد وراحوا ع العربية ع
طول.. 
وبعدها ابتسام اللي كانت نازله بهدوء و تشبة الاميرات بجد.. عادل قرب عليها قدم ليها بوكية الورد واخدها ع العربية.. 
واخر واحدة نزلت كانت شهد اللي كانت الضحكة منورة وشها و مسك ايدها واخدها ع العربية.. 
الكل بدا يتحرك ع مكان
السيشن و كانت ابتسام و دعاء مضايقين بسبب انهم مش كاتبين الكتاب ف مش هياخدوا راحتهم ف السيشن... الكل نزل ف المكان اللي هيتصوروا فيه.. حازم اجى من بعيد و كان معاه الماذون.. 
ابتسام لعادل اي ده! 
عادل نكتب الكتاب قبل السيشن علشان ناخد راحتنا ولا اي 
ابتسام ضحكت
بفرحة.. 
ياسر متفكريش انا مش عارف انتي بتفكري ف اي.. 
دعاء ببلاها ها! 
ياسر ها اي.. تعالي نكتب الكتاب وطبعا رحمة.. 
وبعد وقت طويل... 
وصلوا القاعة و كانت مختلطه بردو.. 
وكان فرح مميز جدا وكان كل واحد مش مركز غير ما حبيبته و مراته. 
و بعد شوية وقت الكل رجع بيته.. 
ياسر نزل من العربية وساعد دعاء ونزلت بصعوبة بسبب الفستان.. 
ياسر مسك ايدها و طلعوا بيتهم.. 
ياسر ادخلي برجلك اليمين 
ياسر مسك ايدها و دخلوا الاوضه تعالي يس نصلي وبعدين هقولك انا بقول اي.. وفعلا اتوضوا و صلوا.. وبعدها ياسر حب يطمنها و قعدوا يتكلموا مع بعض كتير لحد ما دعاء بقت عادي.. . 
عادل واقف و ماسك ايد ابتسام مليش دعوة انا قولت هشيلك.. 
ابتسام لو عملتها يا عادل بجد هصوت والم عليك الناس.. 
عادل يا ساتر يارب طلعي ي ختي اطلعي.. و ساعدها وطلعوا.. 
دخلت ابتسام وبصت حواليها.. 
عادل بتدوري ع اي.. 
ابتسام انا.. احم ولا حاجه.. 
عادل طب اقولك اي انا بامانه واقع جوع.. انتي مش جعانه.. 
ابتسام بصراحة جعانة.. 
عادل حلو اوي.. خشي غيري هدومك و بالمره اتوضي علشان نصلي ونبدا حياتنا صح.. وبعدها ناكل انا وانتي.. 
ابتسام ماشي 
وفعلا صلوا و قعدوا ياكلوا و بعدها اخدها و دخلوا علشان يناموا.. 
عند عمرو.. 
عمرو شال شهد حلوه.. 
و كده تقول للكل مبروك 
بعد الفرح بيومين طلعوا كلهم عمره.. شريف و نسمه.. وعادل وابتسام.. و ياسر و دعاء.. و عمرو شهد.. 
بعد مرور 3 سنين تقريبا .. 
الكل كان متجمع عن ادهم.. 
دخلت نسمه وكان ف ايدها بنتها الصغيرة بسملة..
وسلمت ع الكل و قعدة.. 
وابتسام معاها حور.. 
وبعدها دخلت شهد و وراها عمرو.. شهد كانت شايلة نور بنتها.. وعمرو كان
شايل عبدالرحمن توام نور.. و عندهم حوالي 9 شهور بس.. 
و بعدها دخلت دعاء و معاها ابنها سليم اللي عنده حوالي سنتين
و عايدة كان معاها ريم و رحيم و رحمة..
الاطفال كلها اتجمعت و قعدوا يلعبوا...
و ياسر قعد مع ايمن و شريف و عادل و عمرو.. 
و هدى وفاتن فرحانين بالعيله الجميله... 
ادهم و حازم قعدين بيتكلموا و كان البيت كله حب وسعادة
وبكده اتكتبت النهاية

تم نسخ الرابط