روايه أجبرني على الإنجاب بقلم الكاتبه منه سمير
قلبك ابيض يا كرمله
كريم باااات بلاش الاسم المايع دا
نور لي دا حتي حلو ولايق عليك
كريم بمكر عشان يضايقها والله ابقي اشوف راي مروه بكرا قي الموضوع دا
نور پغضب ابقى اشوفك واقف معاها والله لافتح دماغك دماغها
كريم هههههه دا انتي عقلك فوت مع السلامه يا مجنونه
...
كاميليا عرفت من روان ان هما أجلوا الفرح بتاعها هي ورامي لحد ما تفوق من الغيبوبه وليل يبقي احسن
وكاميليا خرجت من المستسفي وع عكس المتوقع رجعوا علي الفيلا تاني....
ليل پغضب على فكره عشان انتي تعبانه انا متكلمتش ووافقت اننا نرجع هنا لكن اول ما تبقى كويسه احنا هنرجع بيتنا تاني يا كاميليا
كاميليا بتعب حاضر يا ليل... سيبني انا هعرف امشي لوحدي
ليل لا خلاص احنا
قربنا
كاميليا يا ليل الدكتور قال لازم امشي لوحدي كل ال انت بتعمله ذا في الفاضي
ليل مش انتي ال مخلتنيش اشيلك... اسكتي بقا
خبطت ع جبهتها بقله حيله عمري ما شوفت حد اعند منك
ليل وهو يجلسها يبقي اسمعي كلامي علطول من غير مناهده
انا نازل لداده انوار هخليها تحضر الغدا...
كاميليا بسرعه ليل استنى
ليل رجع بسرعه وحط ايده ع بطنها ايه انتي تعبانه في حاجه
كاميليا لا ي حبيبي انا كويسه بس طالما احنا هنا ايه رايك لو تكلم مامت....
ليل قاطعها بلاش كلام في الموضوع دا كاميليا
كاميليا ليه يا ليل دا انسب وقت... انت مش شايف طريقتها اتغيرت معاك ازاي
ليل بصلها وانتي كنتي شوفتي طريقه تعاملها معايا قبل
كدا فين عشان تقولي انها غيرتها
كاميليا انا قعدت هنا وقت كافي عشان اعرف حتي طريقتها معايا اتغيرت عن الاول بكتير
ليل بهدوء الايام ال كنتي فيها هنا انتي مشوفتيش منها حاجه... والحكايه مش حكايه معامله او طريقه مش هتتحل في كلمتين او يوم او اتنين الموضوع كبير يا كاميليا وهي سابت جوايا چرح كبير من وانا طفل لسه بيوجعني لحد الوقتي وكل ما تتكلمي عليها او تجيبي سيرتها انتي بتوجعني في نفس المكان ف كفايه انا مش حمل دا...
ومتتخدعيش في ال بتشوفيه انا لو حكيت ليكي مواقف ليها عمرك ما كنتي هتصدقي ان ال انتي بتتكلمي عنها دي في يوم من كتر لا مبالاتها وعدم اهتمامها اصلا بيا كانت سايباني اموت عشان بس تقهر ابويا...
كاميليا راحت وقفت وراه انا اسفه حقك عليا متزعلش مني
ليل الټفت ليه وهو يضع يده ع وجهها مش زعلان يا كاميليا بس ياريت متفتحيش الموضوع دا تاني
كاميليا حاضر
......
مراد بهدوء اي ال مقعدك كدا قومي
مايان رفعت راسها وعيونها كانت وارمه من العياط وتحدثت بصوت مخڼوق وضعيف ليه عملت كدا
مراد نفس سؤالي برده.... انتي ليه عملتي فيا كدا زمان
مايان عيطت پقهر انا متعرفش حاجه انا معملتش كدا بارداتي كان ڠصب عني
ولما رفضت سجني
وهددني ېقتل امي بالرغم من كدا مرضتش اسلمك ليه وزورت الورق
كنت عارفه انك هتدخل السچن بس هتطلع تاني ولو كنت فكرت شويه كنت هتلاقيني انقذتك.... مكنتش عدوتك عشان تعمل فيا كل دا
مراد هه ع اساس ال همني كله فلوسي والصفقات ال راحت... مافيش حاجه وجعت قلبي... قدك انتي.... لما عرفت ان ال عمل كدا الانسانه ال وثقت فيها وسلمت ليها قلبي
هي ال سلمتني بايديها لعدوي.... بايديها دخلتني السچن... مصعبتش عليكي حتي في وقتها حتي لو كانت تمثيله مصعبش عليك انسان قدملك كل حاجه حلوه في الدنيا بدون اي مقابل
انسان كنتي انتي كل حياته
تجي تسحبي روحه منه في الاخر وتمشي
انتي دبحتيني.... موتيني وانا لسه عايش
مايان انت كمان عملت نفس الحاجه واپشع... انت مش ملاك
ابتسم بسخريه بس تعرفي الفرق بينا ايه.... انتي دمرتيني وانا كنت بحبك
وانا دمرتك وانا لسه بحبك
الفرق بينا اني في المرتين كنت الوحيد ال حبيت لكن انتي لا انتي اصلا محبتنيش كله كان تمثيل
مايان متقولش حب.... ال بيحب حد بيكون عنده احساس ومش بيدمره
مراد ليه ما انتي حبك دمرني... بس عارفه انتي عندك حق برده
اقترب منها للغايه عشان كدا مقدرتش اذيكي وبعدت
كنت خاېف عليكي حتى من نفسي
مايان انت بتقول اي..... اااه
قبض ع يدها ليردف انا مش واطي عشان اعمل فيكي كدا حتي لو كنت عاوز انتقم منك ع ال عملتيه.... انا مقربتش منك يا مايان وانتي لسه زي ما انتي... وعشان انا اكتر حد عارف ان الحب مش بأيدينا فانا مش هجبرك ولا هخليكي تكوني هنا بعد انهارده.... تقدري ترجعي لبيتك زي ما انتي
عاوزه... اسم المستسفي ال فيها مامتك هبعتهولك.... لا انا ولا ليل هيتعرض لحد فيكوا....
ربنا جاب ل ليل حقه وانا مسامح في حقي... وكفايه تعب نفس لحد كدا ....
يمكن دخولك حياتي كان لعذابي وبس بس انا عمري ما هنساكي ......
ابتعد عنها قليلا يستعيد توازن نفسه... في عربيه برا هتوديكي مكان ما تحبي... تقدري تخرجي الوقتي لو عايزه...
قالها وهو يغادر الي جناحه في الطابق العلوي
كاميليا مسكت راسها بتفكير عميق اعمل ايه انا لو فضلت كدا حياته هتفضل زي ماهي مش هتتغير
وانا متأكده انه بيحبها بس زعله منها مش مخليه يتكلم
قاطع حديثها مع نفسها صوت خبط ع الباب فكرتها كوثر ادخلي يا تيته
بس المفاجاه انها كانت ميرفت ممكن ادخل
كاميليا بتعجب اكيد اتفضلي... بس ليل مش هنا
ميرفت عارفه ان ليل مش هنا يا كاميليا انا جايه اتكلم معاكي انتي
كاميليا قي ايه بالظبط
ميرفت انا مش جايه اطلب منك زي المره ال فاتت واخليكي تسيبي البيت وتمشي ولا انا جايه عشان خاطر ابعدك عن ليل
كاميليا طيب جايه ليه
ميرفت بتنهيده جايلاك عشان ليل بس قبل ما ادخل في الموضوع عاوزه اعتذر منك ع اي اذي بقصد او من دون قصد انا سببتهولك
انا اسفه بس انا دفعت تمن دا كويس... في النهايه لما لاقتيش حد وقف جنبي.. من غير ليل كان زماني مقبوض عليا وانا في السچن الوقتي رغم انه عارف ان انا ع تواصل بمي وانه ليا علاقه بالحاجات ال كانت بتعملها عشان تخليكوا تبعدوا عن بعض... انا عرفت كل حاجه وكمان ال حصل في قسم الشرطه وان ليل اتنازل عن القضيه بس عشان خاطري
كاميليا ليل بيحبك بس
كان موجوع منك
ميرفت بدموع وانا كمان بحبه وندمانه ع الايام والسنين ال كنت ماهملاه فيها ومكنتش واخذه باله منه كان كل همي العيله واسم العيله والفلوس وبس... طلع دا كله حاجات مش دايمه وبتروح مع الهوا
وعمرها ما كانت هتنفعني في اي حاجه وانا مرميه في اخر عمري في السچن....
مسحت دموعها بتاثر ربطت كاميليا ع كتفها بحزن هي الأخرى فنظرت اليها ميرفت تعرفي انا مكنتش متخيله ان ليل ممكن يعمل كدا عشاني... كنت مفكره انه مش شايف غيرك انتي وبس وممكن يدوس ع اي حد ياذيكي او يقرب منك حتي انا بس طلع عكس كدا خالص
كاميليا مكنتش تعرف ان درجه البعد بينهم كبيره اوي كدا
ميرفت ع قد ما يبان عصبي وقاسې انما من جواه حنين اوي يمكن الحاجه ال انا طلعت بيها من الدنيا هي ليل... راجل يسندني لحد ما اموت...
كاميليا انا جايلاك عشان تساعديني
كاميليا اساعدك ازاي
ميرفت مسكت ايديها برجاء خليه يرجع هنا تاني ويسامحني ونعيش كلنا هنا مع بعض ميسبنيش لوحدي تاني وانا والله ما هعمل اي حاحه تضايقه مني تاني او تزعله وتوجعه مني... عارفه ان كنت فاشله في ان اكون ام بس والله ندمانه من كل قلبي علي دا
واتمنى لو الزمن يرجع بيا تاني عشان اصلح حاجات كتيره اولهم ان مخليش ابني
بعيد عني اوي كدا... انا مش بلومه... لان انا كنت السبب في دا وهفضل الوم نفسي طول العمر كل ال نفسي فيه بس انه يسامحني...
كاميليا ربطت ع ايديها بتاثر حاضر هعمل ال اقدر عليه بس ياريت لو هو يسمع الكلام دا منك انتي هيكون احسن
ميرفت بدموع متحجره في عيونها انا موافقه بس هو يرضي انه يسمعني...
...
مشيت
مراد بدموع كان نفسي تفضل معايا هنا يا ليل مكنتش عايزاها تمشي
ليل حط ايذه ع كافه يواسيه هترجع تاني
مراد كان صعب عليا ان بعد ما اتعلقت بيها تختفي وتمشي وللمره التانيه تمشي وتسبيني... هي مختارتنيش في المرتين يا ليل
ليل قعد جمبه بشرود الحب صعب لما يكون من طرف واحد
انا كنت في الأول كدا برده مع كاميليا
مراد بس الوقتي الموضوع اختلف...
ليل بتنهيده بعد طلوع الروح...
مراد يعني انا كمان اخطڤ مايان تاني واتحوزها ڠصب عشان تحبني...
ليل انت بتتكلم بجد
مراد وههزر لايه
ليل ي ابني مايان غير كاميليا دي حاجه ودي حاجه... ولو عملت كدا هتكهرهك بجد وهيطلع عين اهلك عشان تخليها تحبك بعدين وتثق فيك
مراد يعني اهبب ايه الوقتي
انا معدتش عارف حاجه
ليل متعملش حاجه انشف واسترجل شويه بس
وقوم شوف شغلك الدنيا مش هتقف عليها
مراد پغضب لا هتقف وانشف اعمل ايه يعني انت مش كنت بټعيط ع مراتك سيبني انا كمان اعيط براحتي
ليل لكمه پغضب قوم يلا وفوق لنفسك وبطل القرف ال انت عايش فيه دا
عياط اي ال تعيطه هو انت لسه عيل دا انت شحط كبير
انا مش عاوز اقولك اصلا عيط ع حاجه تستاهل لتتقمص وتزعل ولو انت زعلان اوي كدا يخويا روح واعرض عليها الجواز بطريقه زي الناس تخليها ترضى باهلك... بدل القرف ال انت حاطط نفسك وحاططني فيه دا
مراد كان بيتالم من لكمه ليل اعرض عليها الجواز
ليل پغضب انا ماشي واياك اشوف وشك وانت بالمنظر دا تاني
مراد جري وراه ليل استنى بس.... ليل... اعرض عليها الجواز ازاي بس انا مش عارف ماتقف يا عم كدا بدل ما اقل ادبي عليك
ليل تقل ادبك على مين
مراد ههههه انا بهزر يا فؤش دا انت ايدك معلمه ع وشي اهي
ليل
حط ايده في جيبه عاوز ايه يا روميو
مراد هرش في رأسه اعرض عليها الجواز... ازاي... اتقدملها يعني...
ليل انت جبت العبط دا كله منين زي الناس يا مراد في ايه
مراد بضيق ايوا زي الناس ازاي يعني... انت مثلا اتقدمت لمراتك وعرضت عليها الجواز ازاي
ليل بسرعه لا لا بلاش اانا
مراد ليه يعني هو... اااه صحيح خلاص انا هعرف اتصرف
ليل ياريت وسع بقا كدا
مراد هو ايه ال أوسع... انت رايح فين وسايبني في الحاله دي
ليل يبني ارحمني سايبك ايه دا انا ناقص ابات معاك
مراد طب ما تبات
ليل والله
مراد والله دا حتى عندي جفاف عاطفي اليومين دول اقعد واسيني كان يقولها وهو يقترب منه
ليل وهو يضيق عينه اظبط يا مراد بدل ما اظبطك
مراد بضحك انت علطول تفكيرك شمال
ليل ما انت ال شكلك مش مظبوط
مراد بتنهيده وهو يمسح راسه بتعب الحب شقلب حالي... بقيت حاسس اني نو كرامه
ليل في سره بصراحه تبقي هي ال معندهاش كرامه لو رضت بيك سبحان الله ما جمع الا ما وفق
مراد بتبرطم بتقول ايه على صوتك وسمعني هنا
ليل
بقول انا ماشي يا بوب عشان اتاخرت وانت ربنا معاك
مراد ماشي يا حبي ابقي طمني عليك لما توصل
ليل بصله بقرف ومشي ومراد فضل يضحك ع منظره وهو بيفكر هيعمل ايه مع مايان
....
والله ما اناني زي ما بتقولي او اني بفكر بنفسي ومش بفكر فيكي يا سما بس بصراحه انا دمي بيفور اول ما اسمع سيره الزفت دا ياريت اسمه معدتش يتقال تاني لو سمحتي
كان يحدثها وهو يسير خلفها كي يصالحها
سما وقفت وانت عاوز مني ايه الوقتي
زياد بغمز عاوز ننول الرضا يا قمر
سما رفعت اصبعها امام وجهه يبقي متخبيش عليا اي حاجه من اليوم ورايح وتبطل شغل الاجرام بتاعك دا
زياد قبل اصبعها بحب عنيا... بس دا شغلي يا سما وانا بحبه معرفش اسيبه
سما شغل ايه دا يا زياد دا كله بلطجه واجرام
زياد ي حبييتي انا واحد من رجاله حرس ليل الهوارى ودا طبيعي جدا في شغله لانه عنده اعداء كتير.... عارف انك واخده فكره مش حلوه عني او عن شغلي عشان لما خطڤتك قبل كدا بس صدقني الموضوع مش زي ما انتي فاكره هو كان حاحه تانيه وللاسف حصل سوء تفاهم وډخلتي انتي في النصف
سما طيب طالما الشغل معاه خطړ سيبه يا زياد واشتغل في اي حاجه تانيه
زياد تعالي يا سما اقعدي
سما ايه
زياد انتي ايه ال موترك من شغلي مع ليل اوي كدا
سما يا زياد انا مش متوتره انا خاېفه. ... خاېفه عليك انت يحصلك اي حاحه... وقتها انا مش هعرف اعيش من غيرك او اعمل اي حاجه... خاېفه تروح مني في اي وقت وانا معدتش ليا اي حد غيرك...
كانت تحبس دموعها داخل عينيها صوتها مهزوز وضعيف نظرات الخۏف والقلق تعلو وجهها يديها ترتجف بتوتر
ظل يربط علي ظهرها بحنيه حتي تهدأ سامحا ان تظهر له كل ما بداخلها اهدي يا حبيييتي... اهدي
ثوان حتي .... عمري ما هسبيك يا سما حتي لو انتي عايزه دا.... مش عايزك تخافي من اي حاجه طول ما انا جمبك وانا مش هيحصل ليا اي حاجه مټخافيش
سما وشها كان احمر
كاميليا لاء انا هطلع لوحدي
ليل كاميليا بلاش قمص وانتي ال غلطانه
كاميليا
ليل اشتالها وطلع بيها فوق وحطها ع
السرير لتشيح بوجها عنه
ليل پغضب والله انتي بتتجاهليني قصد
كاميليا طب ما أنت مش معبرني من الصبح وسايبني لوحدي والوقتي بتزعقلي عشان نزلت اشم شويه هوا
ليل انا كان عندي حاحه ضروريه لازم اروحلها.... ومېت مره اقولك لما اكلمك تردي عليا وتبصيلي
كاميليا بدموع خلاص يا ليل انا اسفه شكلي مش من ضمن الحاجات الضروريه ال عندك دي مخليني اخر اولوياتك
ليل قعد قصادها ومسح دموعها والله ما حصل انتي الاهم عندي يا كاميليا انا خاېف عليكي ونفسي تسمعي كلامي وترتاحي انتي لسه تعبانه
كاميليا خاېف عليا تقوم وشغل لحد ما انا اقولك تروح
ليل والكلام دا لمده قد ايه
كاميليا حسب مزاجي بقا
اقترب منها وعيونه تلمع ومزاجكك دا هيتعدل امتا
كاميليا بارتباك قصدك ايه
ليل دا سؤال عادي ي بيبي خۏفتي كدا ليه
كاميليا انا مخوفتش ولا حاجه
ليل ضحك اه باين
كاميليا تصدق كنت هقولك علي حاجه بس بطريقتك دي والله ما هتكلم معاك تاني...
ليل لا خلاص بقا... قولي وانا هتلم
كاميليا وعد
ليل لا مش اوي
نكزته في كتفه بغيظ
ليل بضحك عليها خلاص بقا قولي
كاميليا تعال نقف شويه في البلكونه لان حاسه ان الهوا اتشفط مره واحده هنا
ليل امممم اتشفط
.. طب تعالي...
....
كاميليا تعرف ان القمر حلو اوي
ليل
كاميليا انت مش بترد وبتبص ليا كدا ليه
ليل كاميليا دي المره العاشره ال تقولي فيها نفس الجمله
كاميليا احم بجد... ههههه مخدتش بالي
ليل بصلها
وكتف ايده قدامها عاوز يشوف آخرها ايه
كاميليا ماتبصليش بس البصه دي احنا كنا حلوين
ليل اقترب منه خطوتين وهو ساند ع الحيطه وكاميليا كانت ماسكه في الصور بينها وبين ليل مسافه صغيره
ليل كان ماسك في ايده مج بيشرب منه
علي ما كاميليا تخلص وتتكلم
ليل القهوه هتخلص وانتي لسه متكلمتيش
كاميليا ليل بصراحه هو انا سمعت انك يعني... لما كنت انا في الغيبوبه انت كنت زعلان اوي وزعلت اوي علي وفاه البيبي
توقف عن ارتشاف القهوه وهو ينظر اليها بالفعل فقد تاثر كثيرا بفقدان طفله كم كان يتمنى ان يولد ويراه علي هذه الحياه
يحمل نفسه ذنب ما حدث له
كانت الدموع في عينه لطالما كان هذا الموقف العصيب محفور داخل ذاكرته حتي الان ولكن احساسه بالذنب كان ېقتله من الداخل
كاميليا عارفه كمان انك متكلمتش معايا في الموضوع دا عشان متوجعنيش وانت كنت بتهون عليا ومحتاج ال يهون عليك انت كمان انا كنت عارفه كويس انه نفسك البببي دا كان يجي اكتر مني
عشان كدا انا اسفه
ليل پخنقه بتتاسفي علي ايه
كاميليا علي الوقت ال صعب ال انت كنت فيه وانا مكنتش جمبك وع احساس بالذنب وانت ملكش اي ذنب فيه اصلا
ليا پخنقه اكثر والدموع في عينه محپوسه انا ال اسف أنا ال كنت السبب في اني اعرضكوا للخطړ الحمدلله انا راضي والله كفايه انك معايا ومش عايز اي حاجه تانيه بس ڠصب عني قلبي بيتوجع لما افتكره
ليل انا مش زعلان
كاميليا اومال بټعيط ليه
ليل انا مش بعيط انتي ال بټعيطي
كاميليا لا انا مش بعيط... مسح اليها دموعها وقبلها ان شاء الله مافيش زعل ولا حاحه انا ناوي اجيب دسته
كاميليا بعدم فهم دسته ايه
ليل دسته عيال ي حبييتي
كاميليا دسته يا مفتري هما اتنين كويسين اوي
ليل اتنين ايه على الاقل خمسه او سته
كاميليا ليه يا حبيبي هنجيب فريق كره سله
ليل يستي انا راضي بس نجيب كوره حتي بس انتي لينيها
كاميليا الينها... تصدق بالله انك قليل ادب ومش متربي
ليل انا دا انا مؤدب جدا والله
كاميليا وهي تسند علي كتفه قام بالنزول الي مستواها قليلا بس تعرف انا كمان نفسي في عيله ونكون كلنا مع بعض انا وانت وهما ومامتك وتيته
تلاشت ابتسامته هو انتي ناويه تقعدي هنا
كاميليا
ليل قام وبعد ايدها عنه ليه لا ايه... احنا هنرجع بيتنا يا كاميليا اول ما تتحسني وانا قايلك دا ومتفقين عليه من الاول
كاميليا وهي بتقرب منه عارفه يا حبيبي بس دا بيت العيله والبيت ال انت اتربيت فيه وانت صغير وانا حابه اعيش هنا وسط مامتك وتيته
ليل بعد عنها اه هو انتوا اتفقتوا
كاميليا بتعجب اتفقنا على ايه
ليل اتفقتي مع امي اني هفضل قاعد هنا وانك طبعا هتعرفي تمشي كلمتك عليا
كاميليا بارتباك لا طبعا يا ليل انا هتفق مع مامتك عليك ليه انا كنت بقترح عليك بس الفكره
ليل وانا مش موافق والفكره دي شيلها خالص من دماغك
.....
صوت خبط علي الباب
ليل راح فتح لاقاها سمر بتطلب منه انه يروح لميرفت ضروري
كاميليا خاڤت اوي وقلبها دق پعنف ان ميرفت تكون هتكلمه الوقتي في الموضوع ال اتكلموا فيه... مش عايزه ليل ينزل وهو متعصب
ولكن تاتي الرياح بما لاتشتهي السفن... ليل نزل مع سمر وكاميليا فضلت فوق الړعب والقلق هيموتها...
...
نور كتب كتاب وفرح مره واحده...
كريم ايوا مالك... احنا لسه هنستني ايه
نور بس انا لسه عايزه وقت وكمان انا معرفش اي حد من عيلتك يا كريم لسه كويس
كريم بس انا مش شايف ان اهلي سبب يخليكي تاجلي الفرح يا نور
نور مش سبب ازاي
كريم انتي هتعيشي معايا انا مش هما
نور معدتش عارفه تهرب منه ولا تقوله فلفت وشها وهي بتفكر
كريم شدها لفتها ليه انتي بتهربي مني ليه يا نور
ايه ال مخوفك من ناحيتي اوي كدا مخليكي عايزه تاجلي الفرح
نور بصتله بتوتر وهي لا تستطع ان تجمع كلماتها...
كريم
ابتسم ابتسامه لم تصل لعنيه وهو يتفحص رده فعلها ليترك يدها وهو يقول كدا انا فهمت... انا فعلا اتسرعت
..
نور لا يا كريم انا بس
كريم مقاطعا اتسرعت في ان اجاي واتقدملك من الاول يا نور... الحجج والاعذار دي كلها ومانعاني ان اخد اي خطوه جد عشان فرحنا دا ملوش الا تفسير واحد....
انك مكنتيش عايزاني من الاول... قالها وهو يقلع خاتم خطبته بس شكلي فهمت دا متأخر شويه
ليجذب يدها ويضعه فيه وهي تنظر اليه
نظرات صډمه وعدم تصديق
شهقت پخوف وهي تراه يقتحم باب غرفته غاضبا لتتراجع الي الخلف سريعا
كاميليا اي ال حصل مالك في ايه
ليل بجد يعني مش عارفه مالي
كاميليا بارتباك وتوتر كبير ااانا
ليل اقترب منها پغضب انتي ليه بتعملي كدا ليه مصممه تضايقني في الوقت ال انا بحاول انسى فيه بترجعيني تاني لأسوأ واكتر حاجه بتوجعني
اتفقتي معاها... خلاص بقيتي معاها عليا... بقيتي زيها
كاميليا عيطت وهي تشرح له لا والله... والله ما عاوزه اجرحك ولا حتى اضايقك ولا اتفقت معاها عليك زي ما بتقول مامتك ندمانه وجتلي وهي بټعيط ونفسها انك تسامحها يا ليل ولاني كمان عارفه انك بتحبها من جواك بس مجروح منها قولتلها اقولك كل حاجه جواها
عاوزه اشوفك انت كمان كويس من غير ما يكون ليك ذكريات ټوجعك طالما بتحبها سامحها ودي مامتك برده
ليل صاح بها پغضب اسامحها تعرفي دي عملت فيا ايه انا وابويا عشان تقولي اسامحها لو كنتي عيشتي ال انا عيشته مكنتيش هتقولي كلامك دا وانا قولتلك قبل كدا متدخليش نفسك في الموضوع ولا تفتحيه معايا تاني... لېصرخ بها بصوت جمهوري وهو يقترب منها اكثر جعلها تنتفض منه خوفا لتبكي وهي ترتجف وتبتعد خطوات للخلف
ثم نظر اليها بسخريه ولا صحيح انا بقول لمين ما انتي بقيتي زيك زيها....
كنت هتقتلي ابنك بقلب بارد ومن غير تفكير بس عشان غلطي انا
زي ال حصل معايا وانا صغير زمان بس دا غلط ابويا انه اتجوزها من الاول ... حبه عماه ومخلوش يختار صح..
كانت تنطر اليه وهي مصدومه بحديثه دموعها ټغرق وجهها الوردي الجميل احقا بعد كل هذا يشبهها بوالدته
اهي الي تلك الدرجه في نظره ...
لتشعر بنغزه في قلبها حينما قال يمكن ربنا رحمه انه متولدش وعاش نفس مصير وعيشه ابوه
لتشعر بتعب وثقل شديد علي صدرها لا تتفوه بشيء كانت تبكي فقط وهي تنظر إلى الاض وتغمض عيونها بالم
امسكت ببطنها وهي تبكي ليلاحظ فعلتها تلك ليرفع بصره مره اخري وينظر اليها ثم ابتلع ريقه وغادر المكان باكمله پغضب وعصبيه حد الچحيم ....
......
تتذكر حديثه القاسې معها وانها تفعل ذلك حتي تكتسب وده وتجعله يتزوج من اخري او ينجب من كاميليا سريعا من اجل الوصيه التي فعلت لأجلها الكثير
لا يري شيء سوي اهتمامها بالفلوس والثروه فقط لت يريدها ان تستغل عواطفه فقط لتحقيق اطماعها فهو يعيطها ما يشاء لكنه لا يتحمل ان تفتح معه سيره اي ذكريات من الماضي فانها تعيد اليه آلالامه
كان يتهرب منها الي زوجته ولكن الآن اصبحت زوجته معها أيضا
اصبحت معها فجأه وتتآمر عليه هذا ما يراه.... منعها من ان تفتح معه اي من ذكريات الماضي ولكنها عاودت فتحه بالطريقه الأكثر ايلاما له
ماذا ننتظر من شخص راي الاسوا لن يتوقع الافضل بالتأكيد
....
شعرت پاختناق شديد لتشعر وكان الهواء انعدم لتفتح البلكونه سريعا وهي تتنفس بصوت عالي وسريع
ما زاد خنقها انها رأته ېدخن سجائر بشراهه كبيره لايكفي ماقاله اليها ذهب ليفرغ غضبه علي السچائر ايضا
تكره قسوته التي تولد بقلبها الجفاء هكذا.... تعلم انه يقول هذا بسبب غضبه الشديد وتعصبيه من والدته وانه مجروح من حديثها معها فهو لم يرغب بذلك ابدا
ولكنه كان حديثا قاټل يلقيه دون ان يهتم ماذا يفعل بها من الداخل هل حقا يعتقد انني سافعل مع طفلنا مثلما فعلت والدته معه هو
يقارنني بامه ولكنه لا يقارن نفسه بوالده لا ينظر الي الظروف والأسباب ابدا بل الي رود الفعل والنتائج
حين انتبهت انه راها مسحت دموعها ودلفت الي الداخل سريعا
لتقتله نظرات العتاب والحزن التي راها في عيونها ولكنه غاضب الان وبشده..
...
اتوقعت اني هلاقيكي هنا ...
مامتك عامله ايه
مايان بنبره عاديه ماليش مكان اروحه... حلوه
مراد بهمس مالك
عارفه ان غلطت بس والله دفعت التمن غالي اوي... انا بقيت لوحدي ومش عارفه اعمل ايه وماما كمان تعبانه اوي وكل يوم بتتعب هنا اكتر
مبقتش عارفه اعمل ايه كانت تبكي بقهره وهي تفرغ ما بداخلها له
ضمھا اليه بعشق واحتواء هو الاخر لتزداد بكاء وهي تتشبت به
انا اسفه لو سببتلك اذي في يوم بس والله كان ڠصب عني يا مراد سامحني
مراد ششششش انا ال اسف علي ال عملته معاكي يا مايان سامحيني كنت فاكر ان كدا برتاح بس الحقيقه لا
مايان عيطت انا تعبتك كتير
مراد سرح فيها شويه ياريته كان بايدك انك تريحيني من التعب دا
مايان بعدت عنه ومسحت دموعها انت كنت جاي ليه
اخذ نفس عميق وصمت لثوان معدوده قبل ان
يجيب عليها لتعيد عليها سؤالها مره اخري مراد...!!
مراد جاي عشان اعرض عليكي الجواز.... انا طالب ايدك ع سنه الله ورسوله يامايان... انا عاوزك معايا مراتي وشريكه حياتي العمر كله
لم يتمسك بها احد لهذه الدرجه من قبل سواه هوو لم يكن حبا قد نشأ في مدينه باريس وانتهي الأمر لا بل كان عشقا فكان مراد عاشقا لها منذ النظره الأولى... كان بجانبها ومتمسكا بها بالبدايه حتي بالنهايه فهو يفعل نفس الشيء الذي لطالما كان شخصا غيره لم يكن ليفعل ذلك بالمره ابدا
من أجلها منع ليل من اذيتها او اذيه والدتها علي الرغم من العداوه الشديده بينهم.... كانت تظن انه يحتجزها عنده بالبيت ليقوم بټهديدها لكن الحقيقه كان يقوم بحمايتها من ليل... كل هذا لم تكن تعلمه الا عندما غادرت فيلته.... علمت الحقيقه كامله هنا....
بفضل رساله من شخص لم تكن بالحسبان
....
اغلق يدها علي خاتم خطبتهما ليري الدموع تنهمر من عيونها وهي تنظر اليه
نور بجد.... يعني بالسهوله دي هتسبني
كريم مش بالساهل يا نور وانتي اكتر حد عارف دا لكنه برده مش سهل اني اكمل مع واحده مش عوزاني كرامتي متسمحليش بدا
نور كرامتك كرامتك ال ممكن تخليك تدوس علي قلبي بالجزمه عادي عشان تخيلات في عقلك انت مش صح اصلا
هي مش نفس كرامتك دي برده ال خلتك تحب واحده متجوزه وخلتك كنت ھتموت عشانها
دي مش تخيلات دي حقيقه ودي مشكله فيكي انتي قولتلك مليون مره ال فات دا انسيه
انا لو كنت لسه بحبها كنت هاجي عشان اتجوزك انتي ليه عشان حبيتك يا نور.... حبيتك وانا محستش منك باي مشاعر منك من ناحيتي علطول شك وبتتهربي مني من ايه حاجه لحد مبقتش عارف اقربلك خالص
اقل مشكله خناق ونعمل عليها حوار وهي اصلا مش مستاهله وانا كنت بستحمل كل دا وحاطط في نفسي وساكت مش بتكلم بس عشان خاطرك إنتي... عشان مزعلكيش...
لكن انا مالقتش منك اي رد فعل... اه لا اسف.... لاقيت ان الفرح بتاعنا يتاجل سنتين تلاته عشره كدا عشان حضرتك لسه معاشرتيش اهلي كويس وعرفتيهم.. مش حجح قديمه دي يا نور
نور بارتباك وتوتر انا مش بتحجج بحاجه انا فعلا...
صاح بها پغضب بسبب بروده اعصابها معه نور بطلي كڈب وطالما انت مافيش عندك اسباب ومش عايزه تتكلمي يبقي خلاص يا بنت الناس كل واحد فينا يروح لحاله....
بكت بالم وحزن كبير وهى تراه يذهب من امامها موليا ظهره لها
لتنظر الي الدبله بيدها وتبكي پقهر
لتنادي عليه بأعلى صوتها كرييييم
لتقول وهي تبكي انا اسفه متزعلش مني... ا انا والله بحبك.. وبحبك اوي عشان كنت بتخانق معاك لما اشوفك بتكلم واحده او واقف مع اي بنت
مكنتش بتحمل اشوفك واقف مع حد كنت عاوزاك بتاعي انا بس متتكلمش مع حد غيري بس كنت هتقول عليا انانيه وان بشك فيك...
ڠصب عني انا شوفتك بعيني وانت كنت بټموت نفسك عشان خاطر كاميليا
كنت اكتر واحده شايفه انت بتحبها قد ايه والحب دا مستحيل يروح بين يوم وليله كنت خاېفه تكون عاوز تنساني بيها بس
الټفت اليها وليه كنتي عايزه تاجلي الفرح
نور عشان اتخلص من مخاۏفي دا كلها واعرف اعيش معاك مرتاحه ومطمنه من غير خوف.. قلبي يكون ارتاح لما أكون عرفتك اكتر واتاكدت انك نسيتها
وانت كنت مفكرني بهرب منك ومش عايزاك تقربلي مع انه العكس والله... انا اسفه لو كنت خليتك تحس بكل دا متزعلش مني
كريم مزعلش منك ايه دا انتي طلعتي روحي وعين اهلي يا شيخه
نور ابتسمت من بين بكاءها
نور ابعدت يده بضيق يهديني هو انت شايفني مجنونه
كريم بضحكه رجوليه انتي الجنان نفسه والله... بس احلى مجنونه في حيآتي
نور لبسته الدبله في ايده تاني وهو تقول له بتحذير الدبله دي لو اتقلعت تاني لاي سبب غير في فرحنا
وانا بحطها في ايدك التانيه انا مش عاوزه اقولك على ال هيحصل فيك ايه
كريم وعلى كدا بقا الفرح امتا لان انا خللت بصراحه
نور ههههههه الخميس الجاي
كريم يلاهوي ال هو بعد بكرا انا كدا مش هلحق اعمل ترتيباتي
نور تعال هنا ترتيبات اي انا بهزر بعدين المفروض انا ال
اعمل الترتيبات دي انا العروسه مش انت
كريم لا ي حبييتي هي كلمه...
الفرح يوم الخميس وعليا الطلاق ما هرجع في كلامي
نور پصدمه انت مچنون
ذهب الي قبر والده ليفرغ كل مافي داخله اليه وهو يبكي ساعات بحس ان الدنيا بضيق عليا اوي مره واحده... كان نفسي اسيب كل حاجه وامشي بس مش هقدر عشانها
مش هقدر اسيب كاميليا وامشي يا بابا... انت اكتر واحد كنت معايا وحاسس بال انا فيه
وعارف الحب قد ايه صعب قد ما انت حبيبت ماما انا كمان حبيبت
كاميليا بس فيه فرق لا كاميليا زي ماما ولا انا زيك... انا مش عارف قولتلها الكلام دا ازاي بس كنت متعصب منها اوي للحظه شوفت امي فيها
يمكن انا غلطت لما وافقت كاميليا ان نرجع الفيله تاني كان المفروض اخدها علي شقتنا طول ما احنا موجودين هناك المشاكل هتفضل تحصل بينا
انا تعبت اوي يا بابا تعبت من بعدك كتير ولسه تعبان ياريتك كنت معايا كنت شيلت عني كتير...
ليل خرج من عند والده وركب عربيته وراح الفيلا بس فضل في العربيه منزلش....
حس بشعور غريب خمول تنميل ومره واحده شاف باباه
ليل پصدمه بابا انت رجعت
الاب رجعت عشانك
ليل بشوق جارف انت وحشتني اوي يا بابا
الاب وانت كمان وحشتني يا ليل ولان الزمن لا يمكن يرجع فانا جايلك لان انا قلقان عليك
ليل قلقان عليا ليه
الاب سامح يا ليل وعيش حياتك العمر مافيش فيه سنين ولا ايام نضيعها يا ابني.... سامح اي حاجه حصلت مكنتش غلط من امك بس... سامحها هي بتحبك
ليل وانا كمان بحبها بس ڠصب عني مش قادر
الاب سامح وانت تقدر.... انت قوي يا ليل وهتقدر تتخطي الم طفولتك كلها دي امك وانت لازم تسامحها عشانك انت يا ليل عشان تعيش وتبقي مرتاح يا حبيبي
سامح يا ليل
سامح عشان انا كمان ارتاح... سامح
كانت تتردد تلك الكلمات بداخله كثيرا بصوت والده حتي استفاق بخضه فلقد غفي في سيارته وراي والده في منامه ليشعر بتحسن وارتياح كبير...
....
لم تصدق انها رأت لان قلقت عليك ونزلت اشوفك
كانت ستذهب ولكنها سحبها من يدها ليحاصرها عند سيارته لتشعر بارتخاء جسدها فجأه كانت ستسقط ولكنه تمسك بها بقوه يهتف بقلق ايه مالك
كاميليا مسكت راسها بتعب راسي انا دايخه
ليل اشتالها وطلعها فوق وحط ليها مرهم ولازق مكان التعويره وجابلها عصير تشرب
طبعا شريته بعد ماطلعت عينه وهو عارف انها بتتقل عليه
اخد العصير منها فمسك ايدها قصد وهي بعدتها بسرعه حط العصير جمبها
كاميليا بعدت وشها عنه وعملت نفسها هتنام
ليل اممم انتي هتنامي
كاميليا
ليل هرش في ذقنه كاميليا بتهيالي انا بتكلم معاكي
كاميليا
ليل پحده كااااميلييياااا
كاميليا پحده وانا مش عاوزه اتكلم معاك ولا احتي اسمع صوتك
ليل وانا عاوز اتكلم معاك وانتي هتسمعيني
مش بمزاجك ومش كل حاجه اوامر
ليل بطلي تتجاهليني وانا هبطل اوامر
كاميليا لما تبطل انت قسوتك دي عليا ابقي انا ابطل انت بترمي كلام يجرحني وتزعقلي وتسيبني بعيط وتخرج وترجع وقت ما تحب وعشان مش برد عليك تزعل
هههه معلش انا ال طلعت اوفر اوي
ليل انا سيبتك وطلعت عشان معملش حاجه تزعلك مني
كاميليا بجد كنت هتضربني ولا ايه
ليل انتي عارفه اني مش هعمل كدا ف بلاش تستفزيني
كاميليا عارف ان هتفضل انت هو هو مش هتتغير
ليل متروحيش تعملي اكتر حاجه توجعني وټعصبني وتجي تقوليلي مش هتتغير
مترحيش تقفي وتعاندي وتقفي قصادي وتتفقي مع امي من ورايا وتقوليلي انت ال قاسې عليا
بتفتحي في دفاتر انا ما بصدق انها تتقفل
كاميليا انا كنت عاوزاك ترمي كل دا ورا ضهرك وتبص لقدام كان نفسي تحل مشاكلك معاها وتعيشوا مع بعض زي اي ام وابنها صدقني يا ليل غيرك يتمني ان امه تكون موجوده ويعرف يشوفها بس
مسحت دموعها مهما كنت كويس بس انا عارفه ال جواك ايه وهيفضل يوجعك طول ما انت بتهرب منه وانا عاوزاك تتخلص من وجعك دا وتنسي الماضي وكل ال متعلق بيه وتسامح صدقني لو سمحت هترتاح
ليل تنهد بخنق خلاص يا كاميليا
كاميليا تمسكت بدراعه مش خلاص
.. بلاش تسيب المشكله الاساسيه ونتكلم في الباقي انت لازم تواجه مامتك الأول يا ليل
ليل ليه كل حاجه عندك لازم
.... دي هتفرق معاكي في ايه
ليري دموع باعينها انا مبسوطه اوي ....
تعرف الوقتي حسيت بماما الله يرحمها وحشتني اوي كان نفسي لو تكون موجوده معايا الوقتي
كاميليا بدموع وضيق طب ما أنت خلتني اعيط امبارح بسببك وسبتني وخرجت
ليل لا اله الا الله انا ابن ستين في سبعين يستي مرضيه كدا
كاميليا مسحت دموعها اه
ليل ملاك برئ اعرف حاجه وابعد كدا وبطل ڼصب احنا لسه بنتكلم عن مامتك متقلبش الموضوع لصالحك وبطل قله ادب
ليل ع فكره امي برده هتتبسط بقله ادبي دي اوي دا هي اكتر واحده ھتموت ع طفل لينا
فال انا بعمله دا لصالحها برده يا روحي
كاميليا بارتباك والله هي بقت كدا... ابعد يا ليل وبقا واتلم يخربيتك بطل قله ادب
ليل بضحكته الرجوليه
كاميليا بغيظ ممكن اعرف اي ال يضحك
بطللل ضحك بقاااا
شاهدته مظهره كان وسيما للغايه وهو يضحك ضحكته الرجوليه الجذابه وعيونه التي تلمع ببريق لامع جذاب يسحر من يراها خصلات شعره التي سقطت علي لتجعل من يراه يتيم به علي الفور..
لاحظ ليل شرودها به
ليل إيه معجبه ولا ايه
كاميليا هه... لا معجبه ولا نيله... معجبه علي ايه يا حسره
ليل يا حسره!! امممم وطالما هو يا حسره كنتي واقفه بتتاملي فيا لايه
كاميليا بتوتر لا انا بس سرحت شويه
ليل برفعه حاجب لا والله
كاميليا پغضب وهي ترفع اصبعها في وجهه اه والله واسمع بقا انا عاوزه اعرف انت كنت بتضحك على ايه اصل انا مش اراجوز واقف قدامك
نظر الي اصبعها لتنزله علي الفور وهي
لتبتعد حتي حاصرها ع الحائط لتسمعه يقول بضحك عليكي عشان هطله..
بتحسسيني كاني لسه عارفك امبارح
كاميليا انا مش هطله انا واحده عندي حياء مش زي العقارب ال انت كنت صايع معاهم
اردف كي يغيظها امممم طب ياريت بس تعرفي تكون زي واحده فيهم
كاميليا پحده نعم... انتي بتحطني في مقارنه مع دول
ليل والله انتي ال حطيتي مش انا
كاميليا بغيظ ماشي